13 November, 2015

Shimek, Elizabeth D. (2012) dalam artikelnya "The Abaya: Fashion, Religion, and Identity in a Globalized World" membincangkan tentang asal usul Abaya yang hanya dari sejenis pakaian berwarna hitam kosong tanpa sebarang corak, kemudian mengalami transfomasi "abaya-as-fashion".
Transformasi tersebut mendapat tentangan dari pejuang Abaya asli dan mereka yang menitiberatkan pemakaian abaya sebagai simbol keagamaan dan adat budaya. Namun, 'abaya-as-fashion' (Abaya sebagai fesyen) yang boleh didapati dalam pelbagai potongan, warna, material dan dihiasi dengan pelbagai corak, ternyata diterima ramai bukan sahaja di negara Arab Teluk, bahkan popularitinya merentas dunia mengikut arus globalisasi.
Saya secara peribadinya sebagai penggemar Abaya, terfikir alangkah bertuahnya jika saya berada di tempat Shimek lantaran menurutnya: 

"During the fall 2011 semester, I attended the American University in Dubai in the United Arab Emirates in order to attain my certificate in Middle Eastern Studies. During this time, I was able to speak with and observe many women from around the Middle East who attend AUD and wear the abaya about their experiences and preferences. I was also able to visit many stores and special events to see how the abaya is made and marketed in the Gulf region. During the same semester, I was able to visit the city of Doha in Qatar, one of the UAE's near neighbors to attend the HYA Abaya Exhibition, which gathered small abaya producers and buyers from around the Persian Gulf to sell their wares. I also made visits to mosques and Muslim neighborhoods in London, UK, and Dearborn, Michigan, which are centers for Muslim populations in their regions. Anecdotes included in this study are drawn from these experiences" (hlm. 5). 

Saya mengukir senyuman ketika membaca perenggan ini lalu bertanya pada diri, kenapa dahulu saya tidak terfikir untuk membuat kajian tentang Abaya? 
smile emoticon
Namun di sebalik senyuman, sebenarnya ada kenyataan menarik dalam kajian beliau yang ingin saya ketengahkan. Shimek (2012) telah bersetuju bahawa faktor yang menyumbang ke arah kebangkitan neo fundamentalis Salafi Wahabi sebagai relevan kepada perkembangan 'abaya-as-fashion' secara global.Beliau menyatakan bahawa: 

"Factors contributing to the rise of neofundamentalist Islam globally are relevant to the development and spread of the abaya-as-fashion as well. After exposure to Western culture and fashion, young women throughout the Arab Gulf region have chosen to break with traditional practices in their areas in favor of a new practice" (hlm. 25)


Sebelum itu, Shimek (2012) telah membincangkan idea Oliver Roy tentang pengaruh neofundamentalis Salafi Wahabi dalam artikel ini. Roy dalam bukunya 'Globalized Islam' mengkaji bahawa interpretasi agama dari neo fundamentalis Salafi Wahabi memisahkan pemuda Muslim dari amalan budaya ibubapa mereka. Pengaruh neofundamentalis ini pula telah menarik minat pemuda Muslim (yang tidak berpuas hati dengan amalan dan adat budaya ibubapa mereka), bukan sahaja di negara Barat bahkan seluruh dunia. Justeru, kefahaman neofundamentalis yang berjaya menyatukan Muslim secara global tersebut telah menginspirasi Roy tentang 'globalized' Islam. Oleh itu, Shimek (2012) mendapati bahawa ideologi yang berpengaruh memberikan nafas baru kepada budaya lama tersebut turut membantu mengeluarkan abaya dari konsep asalnya. Ia memisahkan abaya dari simbol agama dan adat kepada dunia fesyen selepas para pemudi Islam mendapat pendedahan meluas tentang fesyen dan adat Barat.

Sebenarnya saya tidak pernah terfikir bahawa keberadaan neofundamentalis Salafi Wahabi turut mempengaruhi dunia fesyen Abaya. Pada pengamatan saya, Salafi Wahabi selama ini hanya dikaitkan dengan perkembangan akidah dan amalan ibadah masyarakat Islam. Justeru, saya melihat ia adalah satu kenyataan menarik yang mungkin masih lagi boleh diberi ruang perdebatan.

Apa yang menjadi keprihatian saya ialah, adakah wajar neofundamentalis Salafi Wahabi dihubungkaitkan dengan perkembangan global 'abaya-as-fashion'? Ini kerana, Salafi Wahabi berusaha mengeluarkan masyarakat Islam dari adat dan budaya lama kepada amalan Islam yang asal (benar). Namun dari sudut isu abaya pula, ia mengeluarkan konsep asal abaya kepada satu konsep baru yang memang tiada langsung dalam budaya abaya.

Adakah mungkin dalam konteks artikel ini, ia melihat Salafi Wahabi sebagai satu gerakan 
yang membawa idea baru (tajdid) kepada amalan Islam?

Bacaan lanjut: Shimek, Elizabeth D., "The Abaya: Fashion, Religion, and Identity in a Globalized World" (2012).Lawrence University Honors Projects. Paper 12.

http://lux.lawrence.edu/luhp/12

0 Comments:

Post a Comment