18 March, 2015

"Lama tak nampak?" kakak di kaunter PTSL (Perpustakaan Tun Seri Lanang) menyapa saya dengan wajah yang ceria.

"Akak ingat saya?" Saya bertanya begitu, kerana perpustakaan mempunyai beratus pelajar yang keluar masuk pada setiap hari. Lagipun, saya memang tidak pernah berbual dengan kakak pustakawan tersebut.

"Biasa nampak awak duduk baca buku. Lama tak nampak. Hari ini, baru lihat wajahnya"

Saya senyum.

"Saya tak sihat. Jadi, balik rumah"

Dia: "Jabatan mana?"

Saya: "Jabatan Quran"

Dia mengembalikan kad matrik saya dengan wajah ceria.


Dalam hati saya berkata: 

"Subhanallah. Pahala lah untuk kamu, wahai kakak. Kerana kau telah menyambut aku dengan wajah ceria hari ini. Sebagaimana sabda baginda: "Setiap kebaikan itu adalah sadaqah dan di antara kebaikan itu ialah kamu berjumpa saudara kamu dengan wajah yang berseri-seri" [H.R al-Tirmizi dalam kitab sunannya dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam kitab Sahih Sunan al-Tirmizi] 

0 Comments:

Post a Comment