05 December, 2014

Saya mengumpul ikan bilis yang terdapat dalam lauk sayur yang saya beli. Kerana saya ingin memberikan kepada kucing oren kecil itu makan. Dia datang ke arah saya. Dia mengiaw simpati. Saya meletakkan ikan bilis tersebut di atas lantai. Tiba-tiba "Zaaaap!!!" 

Oh! Saya terperanjat bila seekor kucing hitam sudah terlebih dahulu merampas ikan bilis itu darinya. Tak terkata saya dibuatnya. Si Oren kecil, memandang kucing hitam yang sedang menikmati ikan bilisnya. Dia lalu memandang ke arah saya. Saya mengangkatnya naik ke atas meja kafe dan memberikan apa yang ada di pinggan saya. 


Ketika melihat si Oren kecil makan, saya melepaskan nafas dengan berat. Bukankah manusia juga begitu? Sering menindas yang lemah dan mengambil kesempatan ke atas hak milik orang lain. Kerana bagi kebanyakan manusia, usah dikisah bagaimana cara untuk mendapatkan apa yang dihajati. Siapa cepat dia dapat dan siapa yang berani dialah di'segani'. 

Wahai kucing, terima kasih kerana hari ini aku pelajari sesuatu darimu. Sungguh, hanya TAQWA sahaja yang akan menjadikan kita hamba Allah yang lebih berhati-hati terhadap apa yang bukan milik kita.

0 Comments:

Post a Comment