14 September, 2014

#ussphd

Jumaat yang baru berlalu menceriakan hati saya. Sambil mengedit abstrak kertas kerja, saya melayan empat orang tetamu di bilik. Mereka melihat saya membaca, menulis dan mengedit.

Pelajar 1: "Ustazah, nak baca paper ni, boleh?"

Saya: "Boleh"

Pelajar 1: "Ustazah, tingginya bahasa. Macam mana nak tulis macam, ni?"

Saya: "Awak faham apa yang saya tulis?"

Pelajar 1: "Faham. Ayat bagus!"

Saya: "Tak lah. Kalau awak standard penyelia saya, ayat tu tak bagus. Banyak yang perlu diubah"

Saya menghadiahkan senyuman kepadanya.

Pelajar 2 mengambil kertas itu dan membacanya lalu berkata: "Bagus. Bahasa Melayu ustazah tinggi, eh? Tapi, kita faham"

Saya sudah mula mengeluarkan tawa kecil. Rasa sejuk hati ini, bila dengar ada yang memuji. [Bukan rasa bangga diri bila dipuji, tapi ia menaikkan semangat saya yang hampir mati sebenarnya].

Saya: "Kata tesis, mestilah guna bahasa akademik. Takkan nak guna bahasa FB pula"

Mereka serentak ketawa mendengar kata-kata saya. 



Pelajar 3: "Tapi status ustazah dekat FB pun bahasa tinggi. Kadang-kadang rasa macam baca esei"

Saya: "Amboi! Perli ke, apa?"

Hajar: "Aah, betul! Kadang-kadang aku baca, sampai aku cakap dalam hati: "Ya Allah kak Sakinah ni! Tulis esei ke apa ni?"

Sepanjang berada di sini, mereka melihat diri saya yang 'stress'.

Pelajar 3: "Ustazah stress, eh?"

Saya: "Mestilah stress. Tipulah kalau tak stress. Hashtag: #ussstress"

Mereka ketawa  kemudian mereka mula mengusik saya dengan hashtag#uss (uss= Ustazah Sakinah Saptu) Ada sahaja yang nak dikaitkan dengan hashtag. Contohnya: #ussdikampus#ussskincare #usswardrobe.

Akhir sekali, sebelum berangkat pulang mereka kata: "Ustazah, ingat tau, nanti dah habis PhD, kita pergi USS (Universal Studios Singapore)"



0 Comments:

Post a Comment