07 December, 2014

Sebelum kamu menyebarkan cinta, maka amat perlu kamu menyebarkan kebenaran. Kerana bicara kita atas nama cinta, belum tentu berada atas nama kebenaran. Carilah yang benar, kerana itulah penghalang dari tersilap jalan. Saya mencadangkan buku ini, bagi sesiapa yang ingin mendapatkan penjelasan yang adil tentang poligami. 



05 December, 2014

Saya mengumpul ikan bilis yang terdapat dalam lauk sayur yang saya beli. Kerana saya ingin memberikan kepada kucing oren kecil itu makan. Dia datang ke arah saya. Dia mengiaw simpati. Saya meletakkan ikan bilis tersebut di atas lantai. Tiba-tiba "Zaaaap!!!" 

Oh! Saya terperanjat bila seekor kucing hitam sudah terlebih dahulu merampas ikan bilis itu darinya. Tak terkata saya dibuatnya. Si Oren kecil, memandang kucing hitam yang sedang menikmati ikan bilisnya. Dia lalu memandang ke arah saya. Saya mengangkatnya naik ke atas meja kafe dan memberikan apa yang ada di pinggan saya. 


Ketika melihat si Oren kecil makan, saya melepaskan nafas dengan berat. Bukankah manusia juga begitu? Sering menindas yang lemah dan mengambil kesempatan ke atas hak milik orang lain. Kerana bagi kebanyakan manusia, usah dikisah bagaimana cara untuk mendapatkan apa yang dihajati. Siapa cepat dia dapat dan siapa yang berani dialah di'segani'. 

Wahai kucing, terima kasih kerana hari ini aku pelajari sesuatu darimu. Sungguh, hanya TAQWA sahaja yang akan menjadikan kita hamba Allah yang lebih berhati-hati terhadap apa yang bukan milik kita.

04 December, 2014

Dari jauh, saya melihat seekor anak kucing berwarna oren di kafe KDO. Kecil sekali, tentunya dia masih bayi. Dia mengiaw meminta simpati dari para pelajar yang sedang menikmati makan tengah hari. Tiada yang melayan rintihan suaranya. Bahkan, ada yang menghentak kerusi ke arahnya agar pergi dari meja makan mereka. Dia berlalu sedih. Dia membawa diri ke satu sudut dan membuang pandang ke luar kafe.

Saya melihatnya tanpa berkelip. Di usia, sekecil itu, dia sudah berdikari mencari sesuap nasi untuk mengalas perutnya yang lapar. Kasihan, bukan? Saya pergi ke arahnya. Saya menghulurkan tangan saya. Dia mendongak melihat wajah saya. Saya senyum ke arahnya. Saya pegang kepala dan badannya. Kurus dan tidak terurus. Dia bangun dari duduknya. Tidak mengiaw tetapi meletakkan dua tangan kecilnya di jubah hitam saya. Saya membelai kepalanya dengan lembut. Dia kelihatan agak tenang. Subhanallah, comel. Sungguh comel makhluk ciptaan Tuhan ini. Lama saya membelai tubuhnya yang kecil.

Saya ingin bangun, pulang ke bilik. Dengan perlahan saya mengangkat tubuhnya dari jubah saya. Dia kelihatan tenang. Lalu saya pun berkata dalam hati:

"Kadangkala kita tak minta banyak dari orang lain. Kita cuma ingin ada insan di sisi. Duduk bersama kita, walau tanpa sebarang bicara. Tapi yang pasti, kita tahu, ada kasih dan simpati, pada sesuatu yang mungkin orang lain tak mampu beri"


Wahai kucing comel, nanti kita jumpa lagi.

Duduk bersama, tanpa sebarang bicara dan suara. 

30 November, 2014

TRUST!

Saya memandang ke luar tingkap. Pagi tadi, awan cerah begitu cantik. Matahari memancar dengan terik. Kemudian langit mendung dan hujan turun tanpa henti hingga kini. Benarlah kata pepatah, kusangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari.

Tiba-tiba kedengaran bunyi mesej. Saya membaca mesej yang baru tiba. Dari seorang adik junior yang memberikan salam lalu berbicara tentang kepercayaan. Katanya tidak mahu ada percaya lagi pada segelintir orang, lantaran sudah tersebarnya rahsia diri. Katanya, serik!

Ya, kita semua belajar dari pengalaman. Ada satu masa kita terlalu mempercayai, kerana kita yakin sudah cukup mengenali, bahkan kita juga yakin orang itu tak mungkin memungkiri janji. Tapi siapa sangka, orang yang kita terlalu percayai itu, dialah yang terlalu menyakiti kita. Kita maafkan dia, tapi kepercayaan kita padanya tak mungkin sama seperti dulu. Justeru, berhati-hatilah, teman. Bila kamu dipercayai, jangan sekali kamu khianati. Ketahuilah, mengkhianati itu sama sebagaimana kamu menjatuhkan harga diri sendiri. 


26 November, 2014

"Kenapa?"

Lama aku duduk di sini. 
Sendiri. 
Mengubati luka. 
Mengenang kisah lama. 
Senyum pahit mengingat yang bahagia.
Tidak pernah aku bertanya kepada Tuhan: "Kenapa?"
Tapi hari ini, di hatiku bersuara: "Ya Rabb, kenapa?"
Moga hatiku tak kering cinta.
Terus melangkah dengan ceria. 
Walau hati seribu duka. 

Sungguh...
Aku penat dengan sandiwara dunia.
Penat juga menagih cinta.
Wahai manusia, mengapa kau tidak punya 'jiwa'?

[Kuala Lumpur International Airport (KLIA), 11.56 pagi, 26 November 2014]

13 November, 2014

Selepas solat Asar semalam, saya mengalirkan airmata deras. Saya sendiri tidak faham dengan perasaan itu. Bersyukur pada tahap yang tidak terluah mungkin.

Dua hari sebelum kolokium, saya agak kecewa lantaran ada sedikit kesalahan ejaan dalam penulisan kertas kerja saya. Sedangkan saya sudah membaca kertas kerja itu, berulang-kali. Hmm, namanya pun manusia, bukan? Kita memang tidak sempurna dan tidak terlepas dari kesalahan. Lantaran itu, saya tidak mengharapkan apa-apa dari kertas kerja itu, melainkan untuk berkongsi ilmu dan pandangan.

Sehari sebelumnya, saya berjumpa penyelia utama dan saya maklumkan kepada beliau, bahawa saya takut ingin membentang kertas kerja tersebut kerana mungkin ada banyak salahnya. Tetapi beliau sebagaimana biasanya, mempositifkan saya. Katanya: 

"Dah namanya kita belajar. Kalau tak ada salah, itu bukan belajar. Yang penting, anti buat yang terbaik dan selebihnya tawakkal kepada Allah"

Semalam (12 November 2014) berlangsunglah, Kolokium Antarabangsa Siswazah Pengajian Islam (KASPI) 2014. Berbekalkan kalamullah, "Faiza 'azamta fatawakkal 'alallah" saya membentangkan kertas kerja saya. Penilai kertas kerja, P.M Dr Muhd Najib Abd Kadir, memberikan maklum balas yang menenangkan hati saya. Soalan-soalan yang beliau ajukan juga, saya dapat menjawabnya dengan baik. Selesai sesi pembentangan, beliau pun berpesan kepada saya: 

"Sakinah, anti jangan balik dulu, tau! Ada hadiah"

Saya: "Hadiah?"

Dia tidak berkata apa-apa tetapi hanya memberikan senyumannya kepada saya sebagai jawapan. Di akhir kolokium semalam, diumumkan nama pemenang kertas kerja. Ya, alhamdulillah, kertas kerja saya dianugerahkan Pingat Emas dalam Kolokium Antarabangsa Siswazah Pengajian Islam (KASPI), 2014. Saya senyum kerana rasa lega. Saya sangka itu sahaja yang saya bawa pulang dari kolokium semalam.

Tetapi ada perkara lain yang memeranjatkan saya, iaitu pengumuman Anugerah Kertas Kerja Terbaik (Hasil Kajian). Pada waktu itu, saya tidak memberikan sebarang perhatian terhadap pengumuman tersebut. Bila nama saya diumumkan:

"SAUDARI SAKINAH SAPTU" [Saudari lah, konon =)].

Saya termenung sebentar. Adik junior saya Julia dan Hanna, yang excited

"Yaayyyyy!!! Kak Sakinah!!!"

                       

Saya tengok muka Julia dan bertanya: "Eh, serius ke apa?"

Julia: "Akak!!! Pergilah ambil cepat!!!"

Alhamdulillah atas sejarah semalam.

29 October, 2014


Ketika membentang di ISDEV, USM semalam, saya tiada keyakinan diri lantaran menjadi satu-satunya pembentang dari UKM dalam sesi tersebut. Rasa tidak selesa. Kerana dalam bilik itu, semuanya kelihatan rapat belaka. Maklumlah, masing-masing datang untuk mendengar dan memberi sokongan padu kepada pembentangan dari rakan masing-masing. Justeru, saya akui pembentangan saya tidak berapa baik. Tetapi sesi soal jawab yang umpama debat parlimen itu, berlangsung dengan begitu hangat dan jika tidak dikawal, saya kira pasti bakal berlaku aksi baling-membaling buku (baca: pergaduhan)  

Akhirnya, pengulas kertas kerja (baca: pensyarah ISDEV) yang mententeramkan suasana. Tabik hormat saya kepada beliau kerana walau saya 'orang luar' tapi dia bersikap neutral dan mampu berbincang atas nama akademik. Paling saya tabik pada beliau kerana dia berkata di hadapan rakan-rakan dan para pelajarnya: "Saya kenal ustazah Sakinah, kita pernah jumpa di seminar SQ (Seminar Antarabangsa al-Quran anjuran UNISZA), sama-sama sebagai pembentang" Reaksi saya? Terkejut. Saya memang tak perasan beliau. Rasa bersalah pula sebab tak ambil peduli dengan rakan pembentang di dalam seminar yang telah saya ikuti di Terengganu itu. 


Beliau seterusnya meminta saya memperkenalkan diri dan menceritakan tentang latarbelakang saya. Pada mulanya saya menolak untuk memperkenalkan diri. Tapi beliau kata: "Tak apa, jangan segan. Ramai dalam bilik ini yang tak kenal siapa ustazah" Saya pun menunaikan permintaan pengulas kertas kerja. Reaksi mereka? Terkejut! Kerana, pertama: saya calon doktor Falsafah. Kedua: saya dibimbing oleh TIGA penyelia. Ketiga: Saya warganegara Singapura. Keempat: mereka sangka saya pensyarah UKM tapi sebenarnya bukan  

Seterusnya beliau memberikan ulasan yang positif terhadap kertas kerja saya. Banyak komen positif yang telah beliau berikan, antaranya ialah: "Penulisan kertas kerja ustazah Sakinah ada banyak kekuatan....,antaranya ustazah Sakinah telah menulis kertas kerja ini secara analitikal. Tahniah!"


Alhamdulillah, selesai sudah sesi 'rehlah' saya di Pulau Pinang. Jazakallahu Khairaa, Ajid (suami saya) kerana membawa saya bercuti di Penang dan dalam masa yang sama, saya berpeluang menyertai graduate workshop di ISDEV (Centre for Islamic Development and Management Studies), USM.

14 September, 2014

#ussphd

Jumaat yang baru berlalu menceriakan hati saya. Sambil mengedit abstrak kertas kerja, saya melayan empat orang tetamu di bilik. Mereka melihat saya membaca, menulis dan mengedit.

Pelajar 1: "Ustazah, nak baca paper ni, boleh?"

Saya: "Boleh"

Pelajar 1: "Ustazah, tingginya bahasa. Macam mana nak tulis macam, ni?"

Saya: "Awak faham apa yang saya tulis?"

Pelajar 1: "Faham. Ayat bagus!"

Saya: "Tak lah. Kalau awak standard penyelia saya, ayat tu tak bagus. Banyak yang perlu diubah"

Saya menghadiahkan senyuman kepadanya.

Pelajar 2 mengambil kertas itu dan membacanya lalu berkata: "Bagus. Bahasa Melayu ustazah tinggi, eh? Tapi, kita faham"

Saya sudah mula mengeluarkan tawa kecil. Rasa sejuk hati ini, bila dengar ada yang memuji. [Bukan rasa bangga diri bila dipuji, tapi ia menaikkan semangat saya yang hampir mati sebenarnya].

Saya: "Kata tesis, mestilah guna bahasa akademik. Takkan nak guna bahasa FB pula"

Mereka serentak ketawa mendengar kata-kata saya. 



Pelajar 3: "Tapi status ustazah dekat FB pun bahasa tinggi. Kadang-kadang rasa macam baca esei"

Saya: "Amboi! Perli ke, apa?"

Hajar: "Aah, betul! Kadang-kadang aku baca, sampai aku cakap dalam hati: "Ya Allah kak Sakinah ni! Tulis esei ke apa ni?"

Sepanjang berada di sini, mereka melihat diri saya yang 'stress'.

Pelajar 3: "Ustazah stress, eh?"

Saya: "Mestilah stress. Tipulah kalau tak stress. Hashtag: #ussstress"

Mereka ketawa  kemudian mereka mula mengusik saya dengan hashtag#uss (uss= Ustazah Sakinah Saptu) Ada sahaja yang nak dikaitkan dengan hashtag. Contohnya: #ussdikampus#ussskincare #usswardrobe.

Akhir sekali, sebelum berangkat pulang mereka kata: "Ustazah, ingat tau, nanti dah habis PhD, kita pergi USS (Universal Studios Singapore)"



10 February, 2014

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Harapan saya agar semuanya berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.

Hari ini saya terpanggil untuk mengisi ruangan blog ini apabila hampir setiap hari saya dihujani dengan pertanyaan yang sama dari teman-teman tentang bagaimana saya dan suami menunaikan umrah tanpa mengikut pakej yang disediakan oleh mana-mana travel agency. Justeru, supaya tidak menjawab soalan yang sama berulang kali, saya mengambil keputusan untuk menulis jawapan tersebut sebagai panduan untuk semua.

Soalan yang biasa ditanyakan kepada saya ialah:

1- "Bagaimana mendapatkan visa umrah?"

2- "Bagaimana dengan hotel dan tiket penerbangan?"

Untuk dua soalan di atas, saya nyatakan beberapa langkah berikut:

Pertama: Rancang perjalanan dengan baik. Jadi, tetapkan samada anda ingin pergi ke Madinah terlebih dahulu atau Makkah.

Kedua: Tempah tiket penerbangan (pergi-balik) melalui laman web penerbangan yang telah anda pilih (contoh: Singapore Airlines, Saudi Airlines, Emirates, Airasia dan lain-lain).  Paling penting, buat perbandingan harga antara setiap airlines terlebih dahulu agar ia mengikut bajet yang telah anda tetapkan.



Ketiga: Tempah hotel penginapan di Makkah dan Madinah. Tempah bilik hotel mengikut kepada kemampuan dan bajet anda di laman web hotels combined.



Keempat: Ambil suntikan vaksin meningitis di mana-mana klinik dan pastikan diberi surat pengesahan dari pihak klinik.

Kelima: Sediakan 2 keping gambar untuk setiap seorang [ukuran gambar mengikut saiz yang telah ditetapkan bagi visa Umrah]  dan salinan sijil nikah.

Keenam: Anda hubungi mana-mana travel agency [Islam] di Singapura untuk mendapatkan khidmat memohon visa umrah.  Suami saya telah memilih Halijah Travel bagi pengurusan visa dan dikenakan bayaran S$150 setiap seorang.

Ketujuh: Serahkan semua dokumen: Passport, tiket penerbangan, resit tempahan dan pembayaran hotel, surat doktor, gambar visa, sijil nikah dan sijil-sijil lain yang diperlukan kepada pihak travel agency bagi pengurusan visa. Mereka akan menghubungi anda setelah permohonan anda mendapat kelulusan dari Kedutaan Saudi di Singapura.

3- "Bagaimana dengan pengangkutan dari Madinah-Makkah/Makkah-Madinah?"

Anda boleh menaiki VIP bus antara Madinah dan Makkah/Jeddah atau sebaliknya dengan menggunakan SAPT.CO VIP Coach yang dikendalikan oleh Kerajaan Arab Saudi.  

Bayarannya ialah: 100 Riyal sehala/seorang. [Makanan disediakan di dalam bas]. 

Anda boleh menempah sehari atau beberapa hari sebelum tarikh anda ingin bertolak. Kaunter di Madinah terletak bersebelahan dengan Hotel Anwar al-Madinah Movenpick . Untuk ke sana, anda perlu menyeberang jalan dari hotel Movenpick untuk ke Elaf Taibah - Andalus Dar al Khair hotel. Dan anda akan dapati ada sebuah pejabat kecil berpintu kaca, bersebelahan dengan jalan raya di antara kedua-dua hotel tersebut. Sila lihat gambar untuk mendapatkan maklumat lanjut:



Selain dari itu, anda juga boleh menyewa kereta dengan bayaran 800 riyal. Selalunya, kereta sewa ini boleh didapati di tepi-tepi hotel. Dan pandai-pandailah anda tawar-menawar dengan pemandu kereta tentang bayaran.

4- "Makanan?"

Terdapat banyak kedai makanan di Makkah dan Madinah, jadi anda tidak perlu risau  =)

5- Air Zamzam


Air zamzam banyak dijual di kedai-kedai sekitar Makkah. Kebanyakan kedai yang kami kunjungi menjual air zamzam (seperti gambar di atas) dengan harga 25 riyal/10 liter. Tetapi anda boleh membeli air zamzam dengan packaging yang sama ini di lapangan terbang Jeddah di sebuah kafe bernama La Cuisine dengan harga yang lebih murah iaitu 17 riyal. 

6. "Bahasa?"

Usah risau tentang bahasa. Kerana selalunya bila mereka melihat anda, mereka akan berbual dalam bahasa Indonesia walaupun anda bertanya dalam bahasa Inggeris, melainkan jika wajah anda tidak ada muka orang Melayu. Jika muka ada iras-iras orang India atau Pakistan, maka bersiap sedialah untuk ditegur dalam bahasa Urdu =)

********************

Semoga maklumat yang saya nyatakan di sini, sedikit sebanyak dapat membantu anda yang musykil tentang perjalanan umrah saya tempoh hari. Akhir sekali, penting untuk saya tekankan bahawa perjalanan ke Makkah dan Madinah tanpa mengikut mana-mana pakej yang ditawarkan oleh travel agency lebih sesuai untuk mereka yang sudah pernah ke sana, faham dengan tata cara melaksanakan umrah dan inginkan perjalanan yang singkat. Jika anda baru pertama kali ingin menunaikan umrah, sebaiknya ikutlah mana-mana pakej yang disediakan oleh travel agency dengan bimbingan para ustaz dan pegawai umrah mereka. Ia adalah demi faktor keselamatan dan keselesaan juga. 

Hingga di sini dahulu.

Sekian dari saya, wassalam.

[Sila klik ini untuk membaca pengalaman saya ketika di Makkah dan Madinah].

05 February, 2014

Tahun 2014 menjengah. 

Tahun ini saya mulai dengan persediaan untuk sebuah rehlah ibadah yang diimpikan oleh setiap insan bergelar Muslim iaitu menunaikan ibadah umrah di Makkah dan menziarahi Madinah al-Munawwarah. Sungguh, perjalanan ini membuatkan saya lebih jatuh cinta kepada Kota Madinah dan Makkah. Ia adalah sebuah perjalanan yang rasa syukurnya tidak terungkap dengan kata-kata. 

Madinah al-Munawwarah

Saya dan suami tiba di kota Madinah pada 18 Januari ketika azan subuh sedang berkumandang. Cuaca begitu sejuk pada waktu itu. Dan alhamdulillah urusan untuk check-in ke bilik hotel Anwar al-Madinah Movenpick tidak mempunyai sebarang masalah. Teruja sungguh bila saya masuk ke bilik itu. Ini kerana bilik yang kami tempah tersebut adalah bilik yang betul-betul berhadapan dengan Masjid al-Nabawi (Haram View). Justeru, saya dapat melihat Masjid al-Nabawi dengan begitu dekat dan melihat suasana persekitarannya dengan begitu jelas. Pendek kata, setiap hari kerjanya bila di bilik hotel ialah menghadap tingkap dan melihat masjid =)


Pemandangan dari bilik hotel

Dan pastinya, solat di Masjid al-Nabawi itu, amat menggugah jiwa dan perasaan saya. Pagi itu, setelah bersarapan pagi, saya dan suami masuk ke dalam masjid. Pertama kali, tatkala dahi saya sujud di permaidani masjid, terasa gigilan yang amat sangat kerana menahan rasa haru dan syukur. Subhanallah....hanya Allah sahaja yang mengetahui setiap apa yang tersembunyi di balik hati ini. Setiap apa yang saya rasai pada tika itu, memang tidak terluah dengan kata-kata penuh makna.


Masjid al-Nabawi di waktu Dhuha


Suasana selepas solat Subuh di Masjid al-Nabawi

Jika ada yang bertanya, apakah pengalaman yang paling indah ketika saya di Masjid al-Nabawi? Saya akan menjawab: 


Yang paling indah saya rasakan ialah apabila doa-doa yang saya panjatkan kepada Allah antara azan dan iqamah (solat Isyak) kemudiannya doa itu di'terjemah'kan dalam bait-bait ayat al-Quran oleh Imam di rakaat pertama dalam solat Isyak berjamaah itu. Bagai ingin gugur jantung saya! Seluruh jiwa dan raga saya bergetar. Getaran itu seolah-olah mengatakan kepada saya bahawa Allah tidak pernah mengenepikan saya. Setiap apa yang Allah takdirkan punya hikmah dan bukan saja-saja. Selayaknya saya menjadi hamba yang sentiasa bersyukur dengan apa yang telah ditetapkan oleh-Nya. Dan sememangnya Allah maha mendengar dan maha mengetahui apa yang diinginkan oleh setiap hamba-Nya. 
Solat Maghrib di Masjid al-Nabawi

Kembara Madinah

Ketika di Madinah, saya dan suami telah mengikuti 'kembara Madinah' yang dibawakan khas oleh ustaz Ash-shafie Abdullah dan rakannya ustaz Mu'adz. Selama dua hari, kami telah berkunjung ke 60 tempat sejarah di sekitar kota Madinah. Antaranya ialah Masjid Quba', Gunung Uhud, Istana 'Urwah bin al-Zubair r.a, Masjid Tujuh, Telaga Nabi s.a.w, Telaga 'Uthman r.a, Muzium Madinah al-Munawwarah (al-Hijaz Railway Station) dan lain-lain.


Antara tempat yang dilawati di sekitar Madinah

Menariknya dalam kembara ini, akh ash-Shafie, menerangkan kepada kami sejarah yang berlaku di sebalik penamaan sesebuah tempat atau masjid berdasarkan kepada hadith-hadith yang sahih. Semoga Allah memberkati beliau dan sahabatnya atas usaha ini.

 Masjid Quba'

Nabi s.a.w telah bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa bersuci di rumahnya, kemudian mendatangi Masjid Quba, lalu ia solat di dalamnya, maka baginya pahala seperti pahala umrah”. 
[HR. al-Tirmizi No. 298 dan Ibnu Majah No.1401. Hukum Hadith: Sahih dalam kitab Sahih al-Jami', No. 6154].
Masjid Tujuh

Menziarahi masjid tujuh adalah perkara yang tiada dalilnya bahkan ia antara perkara bid'ah JIKA seseorang beriktiqad (mempunyai kepercayaan) bahawa padanya mempunyai fadhilat yang khusus.

Istana 'Urwah bin al-Zubair

Menziarahi istana 'Urwah bin al-Zubair bin al-'Awwam r.a. Beliau adalah seorang tabi’in dan merupakan salah seorang dari al-Fuqaha’ al-Sab’ah (tujuh tokoh fuqaha’ /ulama) yang masyhur di Madinah. Beliau juga merupakan anak lelaki kepada al-Zubair bin Al-’Awwam r.a, salah seorang al-Sabiqunal Awwalun (para sahabat Nabi s.a.w yang pertama memeluk agama Islam).


Melihat batu bersurat yang terdapat di sekitar Madinah. Ia dipamerkan di Muzium al-Madinah al-Munawwarah yang terletak di bangunan al-Hijaz Railway Station.
Gunung Uhud

Dari Abu Sa’id Al Khudri Radhiyallahu 'ahnu, beliau berkata: Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam telah bersabda,”Janganlah kalian mencela sahabat-sahabatku. Seandainya salah seorang dari kalian berinfaq emas seperti Gunung Uhud, tidak akan menyamai satu mud (infaq) salah seorang dari mereka dan tidak pula setengahnya.
[H.R Imam Al Bukhari dalam Shahih-nya, kitab Al Manaqib, Bab Qauluhu Lau Itakhadztu Khalilan, no. 3397]
 


Makkah al-Mukarramah

Seterusnya kami tiba di Makkah pada 22 Januari 2014. Pengurusan di Swissotel Makkah juga tidak mempunyai sebarang masalah dan kami dapat check-in ke bilik dengan cepat. Teruja juga ketika masuk ke dalam bilik ini. Bilik Kaabah View yang kami tempah amat memuaskan hati. Gembira kerana dapat melihat seluruh Masjidil Haram dan Kaabah dengan jelas. Cuma pemandangannya tidaklah berapa indah dek kerja-kerja pengubahsuaian dan naik-taraf yang sedang dilakukan ke atas Masjidil Haram. 


Kaabah View Room (Swissotel)

Setelah berehat dan membersihkan diri, kami terus bergegas ke Masjidil Haram bagi menunaikan solat Maghrib berjamaah. Tetapi, oleh kerana masjid dibanjiri dengan ribuan jemaah dan qamat pula sudah dilaungkan, kami terpaksa solat di luar masjid sahaja. Kemudian sejurus selepas solat Maghrib tersebut, kami terus melaksanakan Tawaf, Sa'i dan kemudiannya bertahallul. Alhamdulillah, dengan itu selesailah ibadah umrah kami, pada hari pertama kami menjejakkan kaki di Makkah. Moga segala ibadah dan doa kami diterima Allah s.w.t. 





رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

"Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui [al-Quran, al-Baqarah:127] 



Maqam Ibrahim

Kita Bukan Menyembah Kaabah

Suasana di Makkah tidak sama sebagaimana Madinah. Makkah begitu sesak dengan manusia ditambah lagi dengan persekitaran yang agak kotor dan berhabuk lantaran kerja-kerja pengubahsuaian Masjidil Haram yang sedang dilakukan. Sehingga ramai yang berkata: Makkah pada bulan Januari tahun ini sesaknya umpama musim haji. Dan saya tidak menafikan kenyataan itu. 


Kesesakan di Masjidil Haram selepas solat Isyak

Ini kerana di Makkah terutamanya di Masjidil Haram, memang terlalu sesak. Saya melihat bahkan merasai sendiri ribuan manusia berasak-asak, tolak-menolak dan bermacam ragam lagi ketika melaksanakan tawaf. Di hadapan kaabah  pula, sekumpulan manusia berasak-asakan untuk memegang dan mengusap-usap kaabah. Di tempat Hajar al-Aswad, 'gamat'nya suasana memang tidak terkata. Melihatkan suasana tersebut, membuatkan saya terfikir: 

Alangkah indahnya, jika semua umat Islam yang datang ke Tanah Haram berakhlak dengan akhlak Nabi s.a.w. Lebih-lebih indah, jika semuanya beribadah dengan apa yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w. Tentu sahaja, ibadah umrah akan lebih tenang dan mungkin situasinya lebih terkawal. 
Mungkin ramai yang terlupa. Kita bukan menyembah kaabah tapi kita menyembah Allah s.w.t.  


Kita bukan menyembah Kaabah. Tetapi kita menyembah Allah s.w.t.

Bila Malaysia Bertemu Palestin

Pada hari kedua di Masjidil Haram, saya solat Maghrib bersebelahan dengan seorang makcik dari Penang. Nama beliau Cik Faridah. Beliau datang berjalan kaki dari hotel yang jaraknya sejauh 15 minit perjalanan ke masjid ditemani oleh seorang rakan serombongannya yang berasal dari KL. Di sebelah kiri saya pula, dua orang wanita Arab berasal dari Palestin. Suasana jadi agak kecoh sedikit bila dalam masa menunggu solat Isyak, wanita Arab bernama Najah ingin berbual-bual dengan Makcik Faridah. Saya di tengah-tengah rasa nak tergelak pun ada. 

Terus Cik Faridah dengan loghat 'Penang'nya pun bertanya saya: "Dio kato apo dia?"

Saya senyum lalu berkata:  "Dia tanya, cik dari mana?" 

Cik Faridah pun jawab: "Ooo... Saya dari Malaysia" 

Pada awalnya, memang saya senyum sahaja dan tidak sedikit pun ada rasa ingin berbual. Tapi bila Najah bertanya, adakah saya datang bersama makcik Faridah, saya pun jawab tidak dan saya berasal dari Singapura. Terus Cik Faridah terperanjat bila dia mendengar saya berbahasa Arab. 


Dia lalu berkata dan bertanya: "Pandai cakap Arab. Belajar mano?" Maka dari situ, bermula sesi bersuai kenal antara saya, Najah (dan rakannya, Karimah) dan Cik Faridah (dan rakannya kak Ju). Najah dan Karimah melihat saya tanpa kelip dan senyuman mereka pula tidak lekang dari bibir, bila saya menterjemahkan apa yang makcik Faridah ingin sampaikan kepada mereka. 

Antaranya, makcik Faridah kata: "Habaq kat orang Arab ni, kita selalu doakan Palestin" Lalu kesukaan sungguh Najah dan Karimah bila mereka diberitahu orang Islam di merata tempat mendoakan mereka. 

Kemudian, dia suruh saya baca al-Quran dan dia kata nak dengar saya baca. Saya terkejut dengan permintaan itu lalu meminta kepastian: 

"Saya! Awak nak dengar saya baca (al-Quran)?" 

Karimah dengan pantas menjawab: "Ya, kamu baca. Kami nak dengar kamu baca"

Saya pun baca. Bila mereka mendengar bacaan al-Quran saya, mereka mengangguk-anggukkan kepala. Di wajah mereka terpancar rasa gembira dan terharu lalu Najah berkata: "Mumtaaz!!"

Manakala makcik Faridah pula, bukan main bangga lagi bila saya baca al-Quran. Dia pun kata pada Najah sambil tepuk-tepuk bahu saya:" Dia baca good (bagus)!!! Orang Melayu pandai baca Quran, tau!" 

Dan paling lawak bagi saya, bila Najah dan Karimah suruh saya tulis nama mereka dalam bahasa Arab. Saya pun turuti sahaja permintaan itu lalu menulis. Kemudian untuk ke berapa kalinya pun saya tak pasti, mereka terperanjat lagi dan mengangguk-anggukkan kepala ketika melihat saya tulis nama mereka dalam bahasa Arab dengan betul. Dan saya pula berkata dalam hati: "Ya Allah, tak pernah saya terfikir ada orang Arab nak dengar saya baca Quran. Kemudian suruh tulis nama dia pula tu!" =)

Lalu azan Isyak pun berkumandang, kami menunaikan solat Isyak dan seterusnya usai solat kami pun bersalaman sambil mendoakan antara satu dan yang lain sebelum berpisah.

Berangkat Pulang


Ketika di Makkah, saya dan suami hanya banyak menghabiskan masa di bilik hotel dan Masjidil Haram serta kawasan di sekitar masjid. Kembara Makkah yang telah dirancang oleh suami saya terpaksa dibatalkan kerana saya berasa kurang sihat dan agak keletihan. Kami berada di Makkah selama 4 malam dan pada 27 Januari, kami pun berangkat pulang.


Apapun, perjalanan ke Madinah dan Makkah tanpa mengikut mana-mana rombongan Umrah adalah pengalaman yang amat bermakna. Banyak yang telah saya pelajari di dalam rehlah ibadah ini terutamanya tentang pentingnya mempunyai rasa bersyukur, menyemai diri dengan kesabaran dan menghias diri dengan adab dan akhlak. Malah saya juga belajar tentang perbezaan sikap, mentaliti, budaya dan cara kehidupan sesebuah masyarakat. Justeru itu, siiruu fil ardi fanzuruu (berjalanlah, di atas muka bumi ini, dan lihatlah), maka imanmu akan berkata: "Sedarlah dirimu hanya HAMBA".


Jazakumullahu Khairaa

Dengan itu, saya ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasih kepada yang banyak membantu sepanjang kami berada di Madinah iaitu akh Ash-shafie Abdullah dan rakannya akh Mu'adz Sidin. Bahkan, akh Ash-Shafie juga telah turut menyertai kami ke Makkah bagi bersama-sama menunaikan ibadah umrah. Begitu juga tidak dilupakan kepada Ahmad Emjay yang menemani kami membeli-belah di Madinah dan Zen Zaini yang sudi datang untuk bertemu kami setelah hampir sepuluh tahun tidak bertemu. Kepada insan-insan ini saya ucapkan, Jazakumullahu khairaa.


Akhir sekali, kepada insan yang mana mungkin saya lupakan iaitu suami dan kekasih saya, Yazid.  Jazakallahu khairaaa kerana berusaha dengan bersungguh-sungguh bagi merealisasikan impian saya ini. Dan ada benarnya kata orang bahawa kasih sayang suami pada isteri itu bukan melalui ucapan cintanya tetapi ia seringkali dizahirkan melalui perbuatan dan tindakannya. =) 




Hingga kini masih kurasa rindu
Pada Tanah Haram bumi penuh berkah
Moga dapat lagi kita bertemu
Sebelum badan dikandung tanah.

Untuk melihat pengalaman saya, di sekitar Makkah dan Madinah, sila ke pautan berikut:


Sekian, Wassalam.


Selepas kuliah hadith, makcik-makcik dan kakak-kakak sepertimana biasanya, kecoh dan suka-ria bersalam-salaman. Ada seorang makcik ni, dia ucap terima kasih pada saya. Dia ucap banyak kali terima kasih sehingga nak keluar dewan pun, dia ucap terima kasih lagi. Kemudian saya pun tanya:
"Kenapa Cik cakap terima kasih banyak kali?" 

Dia pegang bahu saya, dan ucap lagi: "Terima kasih" 

Saya dah mula 'senyum sampai telinga' dan bertanya lagi: "Kenapa terima kasih?" 

Dia jawab: "Yelah, terima kasih ustazah, sebab ajar kita" 

"Oh, sebab itu. Saya pun ucap terima kasih, sebab Cik sudi datang. Jauh naik bas dan turun bas".

"Tak apa. Cik suka!" 

Makcik ini, saya gelar dia 'makcik Seranggoon' kerana dia tinggal di sana. Setiap pagi, jam 7.30 pagi dia sudah keluar menuju ke Masjid Assyafaah yang terletak di Sembawang. Jalannya tidaklah sepantas saya. Jalannya kita panggil 'jalan orang tua'. Perlahan-lahan. Tapi semangatnya kuat. Walau perlu menaiki 2 bas, dia gagahkan juga diri menuju ke Masjid. 

Di dalam kuliah tersebut, bukan beliau seorang yang tinggal jauh. Ada seorang makcik pula tinggal di Chai Chee. Setiap pagi Selasa, perlu bersesak-sesak dengan penumpang MRT untuk ke kuliah. Dengan keadaan beliau yang mempunyai beberapa penyakit 'kronik', untuk datang ke kuliah sejauh di Masjid Assyafaah, bagi saya ia memerlukan mujahadah yang begitu tinggi. 

Subhanallah. Saya puji sifat ini. Tak kisah jauh macam mana pun, tetap sanggup pergi untuk belajar. Bahkan akhlak dengan guru juga dapat dilihat dengan jelas ada pada mereka.

Kita yang muda pastinya perlu berasa malu dengan diri lantaran mereka yang tua sanggup bersusah payah untuk ilmu. Sedangkan kita yang muda dan sihat pula, kadangkala perlekehkan ilmu walau ia di depan mata.

Moga kita semua sama-sama bermuhasabah agar tidak malas dalam menuntut ilmu. 

ILMU AGAMA