02 November, 2013

Akhlak


Kita semua tidak sempurna begitulah juga dengan para ulama serta para guru agama kita. Andai ada yang tersilap kata, ajar atau tulis yang dilakukan oleh mereka, maka tegurlah dengan penuh hikmah. Buatlah teguran 'di sebalik tabir'. Mungkin mereka tersilap atau terlepas pandang. Kerana memang dah namanya manusia, tidak terlepas dari sebarang kesilapan. Atau mungkin, mereka lebih tahu dari kita, kerana kebarangkaliannya begitu besar bahawa ada ilmu pada mereka yang mana ia tidak ada pada kita.

Masalah tidak akan selesai, andai kita menegur di khalayak lebih-lebih lagi di media sosial ini dengan memberikan gelaran-gelaran tertentu kepada mereka, seperti Kazzab, Muzabzib, Fasiq, Syubhah dan sebagainya. Malah ia kelihatan begitu jelek, andai dilakukan oleh sesama ulama dan disaksikan oleh para pelajar mereka yang selama ini memandang tinggi kepada ilmu dan budi. Itu bukan apa yang diajar oleh Nabi s.a.w.

Andai benar mengaku mengikut sunnah dan andai benar ingin menisbahkan diri pada salaf, berakhlak seperti para salafussoleh. Kerana sunnah dan salaf bukan setakat pada hal AKIDAH dan IBADAH apatahlagi hanya meliputi tentang SUNNAH DAN BIDAAH tapi ia juga melibatkan soal AKHLAK.

Ini adalah pesan terutamanya untuk diri SAYA yang masih lagi belajar dan kita semua yang perlu terus-terusan belajar.

0 Comments:

Post a Comment