08 November, 2011

Mempunyai panggilan 'USTAZAH' di awal nama kita bukanlah satu perkara yang main-main. Walau saya tahu, ada antara masyarakat Islam kita tidak memandang tinggi pada jawatan atau gelaran ini, tetapi itu bukanlah alasan untuk kita menjadi setaraf dengan orang awam (orang yang tidak atau kurang mengetahui perkara berkaitan agama).



Satu perkara yang paling utama ialah bagaimana kefahaman kita terhadap dalil yang digunakan ketika menyampaikan ilmu atau menjawab soalan agar kita tidak memberi kefahahaman yang salah kepada orang yang menerima ilmu dari kita.

Saya berikan contoh untuk beberapa situasi seperti di bawah:

Situasi 1


"Saya dah tak tahan lagi ustazah...Balik rumah sahaja mabuk kemudian setiap hari saya dipukul-bantai. Saya nak cerai dari suami saya, boleh tak ustazah?"

Ustazah dengan yakin menjawab:

"Kak, tak elok cakap macam tu. Bergegar 'Arasy bila berlaku perceraian. Saya harap akak bersabar dulu, ya?"

[Hadith yang berbunyi:تزوجوا ولا تطلقوا فإن الطلاق يهتز له العرش

Maksudnya: "Berkahwinlah dan jangan kamu menjatuhkan talak. Sesungguhnya talak itu menggegarkan 'Arasy"

Status hadith: Dinilai sebagai munkar maudhu' oleh al-Khatib al-Baghdadi dalam kitab Tarikh Baghdad (12/187). Menurut Ibn al-Jauziyy pula, bahawa hadith ini tidak sahih dalam kitab Maudhu'at Ibn al-Jauziyy (3/80). Manakala al-Albani menilainya sebagai palsu dalam kitab al-Silsilah al-Dha'ifah (731).Sila klik sini]


Situasi 2


"Ustazah, ada orang kata doa awal tahun dan akhir tahun tu, tak ada dalil? Betul ke?"

Ustazah menjawab:

"Apa pula? Tu tak penting. Yang penting ia benda baik. Kalau ia baik, buat je lah. Tak salah!"

[Untuk penjelasan sila klik sini]

Situasi 3

"Ustazah, boleh ke, kita bersalaman dengan lelaki bukan mahram bila dia menghulurkan tangan? Nanti bukan ke, kita mengaibkan dia kalau tak sambut tangan tu?"

Ustazah jawab:

"oooo...boleh jer! Kita salam sebab kita 'hormat' bukan dengan tujuan apa pun"

[Sila klik sini]

Situasi 4

"Ustazah, maaf saya nak tanya, tadi ustazah ada sebut tentang hadith, 'Tuntutlah ilmu sampai ke negeri Cina', itu hadith ke, ustazah?"

Ustazah jawab:

"Ya, itu Hadith Nabi. Sejak saya sekolah rendah lagi saya belajar hadith itu"

[Sila klik sini]

Hmmm.....mungkin ada yang tersenyum simpul bila membaca jawapan-jawapan tersebut.

Sebenarnya, apa yang ingin saya sampaikan di sini ialah, seorang ustazah perlu peka dengan setiap jawapan atau setiap apa yang disampaikan kepada pelajar. Mereka bertanya kerana mereka inginkan kepastian dan jawapan yang jelas. Namun, jika kita hanya memberikan jawapan yang lebih membuatkan mereka merasa tertekan dan keliru, maka kita telah menyebabkan orang yang jahil bertambah jahil dan orang yang memerlukan pencerahan bertambah kabur pula.

Jawapan yang diberikan perlu berdasarkaan kepada dalil al-Quran dan al-Hadith yang SAHIH serta pandangan ulamak yang muktabar. Jika masalah itu ada khilaf (percanggahan pendapat) di sisi ulamak, maka jelaskan di mana khilafnya dan apakah pula jalan penyelesaian dari khilaf tersebut. Bukan menjawab dengan 'agakan' atau 'rasa-rasa' apatah lagi berdasarkan kepada sentimen dan emosi. Jika sekiranya kita tidak pasti atau tidak tahu pula, katakan sahaja: "Saya tidak pasti dan insya Allah, saya akan mencari jawapan untuk membantu merungkaikan masalah itu"

Jangan malu untuk berkata begitu. Ini kerana bila kita 'cuba' menjadi orang yang pura-pura tahu, kita akan salah memberi jawapan yang akan mengakibatkan orang tersalah faham terhadap agama dan bahkan boleh menyebabkan mereka beramal dengan sesuatu ibadah yang tidak terkandung dalam ajaran Islam.

Seperkara yang saya khuatirkan ialah bila di kalangan ustazah yang kurang mahir dalam mengenalpasti derajat sesuatu hadith. Situasi itu akan menyebabkan penyampaian ilmu atau jawapan kita berdasarkan kepada hadith-hadith masyhur yang tidak dinilai oleh ulamak hadith sebagai hadith Nabi s.a.w. Bila kita menyampaikan sesuatu yang sebenarnya bukan hadith Nabi, kita pula telah melakukan satu jenayah dalam agama iaitu berdusta atas nama Nabi s.a.w.

Berat!

Makin berat bila wujudnya anak murid yang taasub dengan seseorang ustazah. Bila ada ustazah lain yang cuba membetulkan kesilapan atau perkara yang diterlepas pandang itu, maka ada pula anak-anak murid taasub yang akan berkata:

"Eh takkan ustazah tu, salah dan tak tahu, pula? Lama saya belajar dengan ustazah tu! Saya nak pegang juga dengan pandangan ustazah tu!"

Ish....siapa pula kata ustazah tu salah dan tak tahu?

Kadang-kadang ustazah tu tak salah, cuma dia terlepas pandang atau mungkin apa yang dikatakannya itu bukanlah dalam bidang pengajiannya yang menyebabkan dia kurang faham dan akhirnya memberikan penjelasan yang kurang tepat.

Maka wahai anak-anak murid sekalian....jangan taasub guru! Nanti anda sesat jalan =) Seperkara lagi, dalam menuntut ilmu dan mencari kebenaran, kita bukan ikut kata guru semata tapi kita ikut kata-kata guru yang mana kata-kata itu adalah berdasarkan kata-kata Allah dan Sabda Nabi Muhammmad s.a.w disertakan juga dengan perbahasan di kalangan ulamak.

Dan kepada mereka yang bergelar ustazah (termasuk lah diri saya):

"Dalam menyampaikan ilmu kita perlu AMANAH. Apakah status hadith yang kita gunakan dan pandangan ulamak manakah yang kita lontarkan? Kalau tak tahu, mengaku sahaja tak tahu dan cuba cari jawapannya agar kita tahu kerana ilmu agama mana mungkin boleh di'goreng-goreng'. Perlu diingat, dewasa ini ramai orang yang bukan bidang agama begitu mahir dalam bab agama, bila anda dikesan oleh mereka dengan 'menggoreng' ilmu agama, ia akan menjatuhkan nilai diri anda sebagai seorang agamawan "

Maafkan saya jika ada yang terasa hati dengan penulisan yang dibuat dengan penuh rendah hati ini.

Bukan niat untuk menyindir sesiapa tetapi lebih kepada untuk kita sama-sama mempertingkat diri menjadi ustazah yang lebih berbakti.

Biar kita insafi di dunia lagi agar nanti di akhirat tidak kita kesali.

_______________________
*Pautan yang saya berikan di akhir setiap dialog adalah laman yang saya pilih sebagai bacaan lanjut agar penulisan saya difahami. Wallahu'alam.

0 Comments:

Post a Comment