04 November, 2011

افتقدك كثيييييرا

[Saya amat merasai kehilangan kamu]


Itu adalah luahan seorang pelajar yang sudah lama tidak bertemu dan dia meminta saya memberikan tazkirah ringkas khas untuknya di FB.

Saya senyum.

Terbayang wajah empunya diri serta kebaikannya terhadap saya sepanjang mengenalinya. Kini beliau jauh dari saya kerana meneruskan perjuangan menuntut ilmu di bumi yang mencatatkan perjuangan dakwah Nabi Musa a.s.

Ada RINDU yang sukar untuk saya luahkan.



Dahulu semasa dia berada di bawah bimbingan saya, dia hanyalah seorang pelajar di peringkat thanawiyah (sekolah menengah) tapi kini dia sudah melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah sarjanamuda.

Begitu pantas masa berlalu!

Saya akhirnya katakan kepada dia:

"Saya tak ada apa nak tazkirahnya =) cuma ingin berpesan sebagaimana yang pernah disabdakan oleh baginda Nabi s.a.w kepada isterinya Aisha r.a:

عَلَيْكِ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالرِّفْقِ فَإِنَّ الرِّفْقَ لَمْ يَكُ فِي شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا زَانَهُ وَلَمْ يُنْزَعْ مِنْ شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا شَانَهُ

Maksudnya: Bertakwalah kamu kepada Allah azza wa jalla dan bersikap lembut lah, kerana kelembutan tidak akan ada pada sesuatu melainkan ia akan menghiasinya dan tidaklah dihilangkan dari sesuatu melainkan akan memperburukkannya.
(H.R Ahmad dalam kitab Musnadnya dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam kitab Sahih al-Jami' No. (7927)"

Itu adalah antara untaian sabda baginda yang begitu indah.

Pesan yang menusuk di kalbu tentang TAQWA dan tentang KELEMAHLEMBUTAN.

Andai ada kelemahlembutan (lunak dan hikmah) dalam diri dan setiap tindakan yang dilakukan, ia akan menjadi penghias (mencantikkan) peribadi dan memberi hasil yang baik bagi tindakan itu. Tapi jika ia tiada, ia hanya memburukkan peribadi dan akan menghasilkan kesan buruk dari tindakan yang dilaksanakan.

Itulah sabda Nabi s.a.w kepada isteri baginda Aishah r.a dan saya sampaikan kepada seorang anak didik yang jauh di mata.

Tidak lupa juga, saya tujukan sabda itu untuk diri saya sendiri serta semua Muslimah di luar sana.

Moga ada manfaatnya.

Wallahu'alam.

0 Comments:

Post a Comment