20 March, 2010

Alhamdulillah, baru pulih dari demam panas yang amat menyeksakan.

Terima Kasih kepada 2 pelajar saya, Farah dan Izzati kerana berusaha menjaga saya di Jabatan semalam sehingga sanggup menemani saya dalam perjalanan pulang ke Kolej Ungku Omar. Begitu juga kepada Adilah, di atas kesudiannya untuk datang ke bilik saya, membelikan makanan dan menemani saya sehinggalah ke waktu maghrib tadi. Jazakunnalllahu Khaira.



Sepanjang saya tidak tahan dengan demam yang terlalu panas sedari awal pagi semalam, saya teringat pada sabda Nabi s.a.w:

لاَ تَسُبِّي الْحُمَّى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ خَطَايَا بَنِيْ آدَمَ كَمَا يُذْهِبُ الْكِيْرُ خَبَثَ الْحَدِيْدِ.

Maksudnya:

Janganlah kamu mencaci maki penyakit demam, kerana sesungguhnya dengan penyakit itu Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran (karat) besi. (H.R Muslim)

Subhanallah, sabarnya saya semalam menahan sakit kepala dan badan. Mata saya berpinar-pinar. Badan saya bisa-bisa sehingga segala pergerakan saya di dalam solat amat menyakitkan. Malah saya tiada sedikit pun keinginan untuk menjamah makananan. Saya sangkakan demam itu hanya semalam tetapi hingga pagi tadi ia masih belum beransur pulih. Saya mula risau. Risau yang amat sangat.

Ini kerana saya mempunyai banyak tugasan dan program untuk dilaksanakan dan diselesaikan sepanjang minggu ini. Mungkin kerana terlalu letih dan kurang tidur kerana asyik memikirkan tentang program-program yang bakal dijalankan pada akhir bulan ini dan bulan April, akibatnya ia mengganggu kesihatan saya.

Teringat kata-kata Dr Rokiah semalam ketika saya mengadu padanya bahawa saya sakit kepala dan sakit badan. Dr Rokiah kata:

"Hmmm...Anti kuat sangat kerja! Anti ingat, anti orang muda boleh kerja terus, jer ke? Kena rehat juga"

Saya tersenyum kelat mendengar kata-kata Dr Rokiah. Memang betul pun apa yang dikatakan olehnya.

Nak buat macam mana, kan? Kalau bukan saya yang buat semua itu, pada siapa lagi yang boleh saya harapkan? Dah memang itu kerja saya dan ditambah pula dengan masa yang semakin suntuk. Segalanya perlu pada tindakan yang cepat.

Geleng kepala saya melihat diri saya sendiri, kerana ketika sedang menahan sakit kepala dan gigilan kerana kesejukan yang amat sangat, saya masih boleh mengsms ajk JIQ dan menelefon sana-sini untuk meminta kepastian dan bantuan tentang banyak perkara.

Allahu Akbar... saya melepaskan nafas dengan berat.

Saya memerlukan kerjasama yang bukan sedikit dari semua ajk JIQ. Saya memerlukan KOMITMEN YANG SEPENUHNYA dari semuanya...kerana saya tahu, saya tidak mampu untuk melakukannya sendirian.

Allahumma La Sahla Illa ma Ja'altahu Sahla...

0 Comments:

Post a Comment