06 November, 2009



Sebuah KEPUTUSAN.

Dalam banyak perkara, saya akui amat sukar untuk saya membuat keputusan.

Sama ada keputusan itu jawapannya - YA atau TIDAK, keduanya memberikan implikasi pada diri saya. Malah bukan diri saya seorang tetapi banyak pihak.

Saya tahu keputusan itu bakal mengundang gusar dan hiba di hati insan-insan yang mengenali saya, walaupun ianya bukanlah lagi sebuah keputusan yang muktamad. Bagi pihak saya, tentu sahaja perlu untuk mempertimbangkannya semula.

Sedih itu bakal ada pada mereka, terutamanya adik-adik saya sama ada yang sepengajian Master mahupun adik-adik di peringkat sarjanamuda di UKM. Begitu juga bagi segelintir pelajar yang pernah menduduki kelas tutorial Kajian Ulum al-Hadith saya dan sentiasa menghubungi saya untuk mendapatkan nasihat dan pandangan.

Saya yakin, KETIADAAN saya bakal dirasai oleh semua orang.

Rakan-rakan,
adik-adik,
pelajar-pelajar,
dan
PENSYARAH.

Cuma, saya tidak dapat menyatakan sebuah keputusan itu secara muktamad kerana saya sendiri masih menanti kepada keputusan lain di mana keputusan itulah yang bakal mencorak keputusan saya nanti.

Tiba-tiba ada sebak singgah di jiwa ini, bila saya teringat kata-kata:

"Kalau akak tak de, kami macam mana? Siapa nak ajar?"

"Kalau akak tak de, tak de orang nak dengar luahan saya..."

................... - [Tiada kata seindah bahasa untuk saya luahkan perasaan saya yang sebenarnya]

Hmmm...itu sahaja yang dapat saya coretkan pada malam ini.

Coretan pertama selepas berakhirnya peperiksaan yang 'terakhir'.

Insya Allah, kita jumpa lagi pada coretan yang lain...

Coretan dari kota Singa.


[Teringat kata-kata Dr Azwira tadi: "Lepas ni sambung PHD pula"] =)

0 Comments:

Post a Comment