06 August, 2009

Bismillah

Pada waktu ini, jam sudah menunjukkan ke angka 12 tengah malam. Sepatutnya, pada waktu seperti ini saya perlu berada di atas katil untuk melelapkan mata. Tapi, entahlah. Saya ingin meluah rasa pada malam ini. Cuma luahan rasa saya pada kali ini tidak akan panjang berjela seperti kebiasaannya.

Luahan Rasa 1

Rindu saya pada Ajid masih belum hilang sebenarnya (saya juga tidak pernah mahu rindu itu hilang) dan saya masih belum puas menatap wajahnya.

Ketika dia hadir untuk menziarahi saya pada Sabtu dan Ahad yang lalu, masa kami banyak dihabiskan di seminar Iman Orang Asing di UM. Kami hanya dapat duduk bersama sepenuhnya setelah seminar itu selesai pada jam 10 lebih malam. Itupun, banyak perkara yang tak dapat dikongsikan dan diceritakan lantaran perlu tidur awal kerana esoknya seminar akan bermula pada jam 8.00 pagi.

Luahan Rasa 2

Tugasan saya banyak yang tergendala dan saya tidak tahu mengapa.

Begitu juga amanah yang diberikan oleh Ustaz Wan kepada saya dan amanah yang diharapkan oleh suami saya. Semuanya masih terumbang-ambing.

Ya Allah, kuatkan perasaan saya.

Saya ingin terus menjadi hambaMu yang ikhlas dalam menuntut ilmu.

Luahan Rasa 3

Bilik saya ada banyak kitab. Saya tak tahu hendak diletakkan di mana lagi sehingga terpaksa membuka meja kecil saya untuk meletakkan kitab-kitab itu. Moga dengan meletakkannya di situ, saya lebih bermotivasi untuk menghabiskan bacaan untuk kesemua kitab-kitab itu.




Luahan Rasa 4

Saya amat terkesan dengan wasiat Ustaz Yazid Abd Qadir Jawas di seminar Iman Orang Asing Ahad lalu. Beliau menekankan tentang menuntut ilmu. Saya kembali berlapang dada. Saya kembali menjumpai asas pada perjuangan saya dalam menuntut ilmu. Ya, saya perlu ikhlaskan hati saya seikhlas-ikhlasnya.

Antara wasiat yang disampaikan oleh beliau:

1) Ikhlas
2) Berterusan dalam menuntut ilmu
3) Beramal Soleh
4) Berpegang pada al-Quran dan al-Sunnah dengan kefahaman Salaf
5) Menyuruh pada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran
6) Akhlak yang mulia

Subhanallah....

Saya perlu meneruskan perjuangan ini (walau sebenarnya sudah banyak kali saya meminta untuk berundur diri).

Ya Allah, Wahai yang membolak-balikkan hati..tetapkanlah hatiku...

Luahan Rasa 5

Terkesan dengan penulisan pada sebuah kutaib (kitab kecil) yang baru sahaja saya beli (walau baru beberapa halaman yang sempat dihabiskan). Penulisan seorang ayah kepada seorang anak. Satu pesanan. Satu nasihat. Satu Wasiat. Tentang memilih sahabat.



Luahan Rasa 6

Saya perlu berehat. Bimbang sukar untuk bangun sebelum azan subuh berkumandang.

Saya perlu berehat kerana sering tidak sihat sejak beberapa bulan yang lalu.

Saya juga perlu berehat untuk meneruskan perjuangan yang tidak pernah menjanjikan nokhtah.

Sekian. Wassalam

0 Comments:

Post a Comment