06 June, 2009

Hari ini saya senyum sampai telinga.

Saya telah ke pesta buku Islam di Wisma Indah petang tadi. Saya tidak membeli banyak buku melainkan satu sahaja kitab. Tetapi yang satu ini amat bermakna buat saya. Baru sahaja saya selesai membelek kitab ini dan saya memeluknya kuat-kuat sambil mengukir senyuman hingga ke telinga.

Ya Allah...Sukanya saya dengan kitab ini.



Mausu'ah al-Hadith al-Syarif (ensiklopedia hadith) ini memuatkan 6 kitab hadith utama di dalam sebuah kitab. Ianya mengandungi:

1) Sahih al-Bukhari
2) Sahih Muslim
3) Sunan Abi Daud
4) Jami' al-Tirmizi
5) Sunan al-Nasai
6) Sunan Ibn Majah

Setahu saya kitab ini cuma terdapat satu sahaja di Perpustakaan Tun Seri Lanang, UKM dan ianya sering menjadi rebutan mahasiswa dan mahasiswi modul Hadith. Saya adalah antara mereka-mereka yang sering merebut kitab ini dan amat setia menggunakannya sebagai rujukan. Ini kerana ianya mudah dan amat menjimatkan masa. Memuatkan kitab-kitab sumber hadith yang berjilid-jilid ke dalam satu kitab. Subhanallah...satu usaha yang amat baik.

Atas sebab itu, saya tidak hairan jika ada beberapa kali, kitab ini 'ghaib' entah ke mana. Puas di cari di dalam bahagian Bahasa Arab dan Tamadun Islam, tetapi tetap tidak ditemui. Hmmm..saya tahu! Ada lah tu, yang nakal sembunyikan kitab itu. Maklumlah, kalau ramai yang hendak menggunakannya, tentulah yang empunya diri yang sengaja menyembunyikan itu, tidak berpeluang untuk menggunakannya. Kalau saya hendak kata ada yang meminjam, MUSTAHIL! Ini kerana kitab tersebut tidak boleh dipinjam apatah lagi dibawa keluar dari perpustakaan.

Tidak elok buat begitu,kan? Kasihan pada orang lain yang sedang sibuk membuat kajian. Saya tidak kisah jika kitab itu, disediakan dengan jumlah yang banyak oleh pihak perpustakaan. Kalau ada banyak, sembunyikanlah. Tidak kisah pun. Tapi ini cuma ada satu sahaja. Kalau satu tidak ada, maka tidak adalah jawabnya.

Pernah juga saya murung berminggu-minggu kerana 'kehilangan' kitab ini. Dan akhirnya saya terpaksa juga merujuk kitab-kitab sumber hadith yang berjilid-jilid.

Atas dasar pentingnya kitab ini dalam hidup saya dan khususnya dalam pembelajaran saya, saya tidak teragak-agak untuk membelinya petang tadi. Sukanya saya hingga menyebabkan saya memeluk kitab ini sekuat-kuatnya. Saya letakkan ia dekat di hati sebagai tanda 'salam perkenalan' dari saya.(Nasib baik tak hancur..heheh. Sebenarnya penting kita membina hubungan dengan buku, tau! Nanti jika saya berpeluang akan saya kongsikan bagaimana ukhwah saya terbina dengan setiap subjek dan kitab yang perlu saya habiskan bacaannya. hehe)

Kini, Alhamdulillah, saya tidak perlu risau lagi jika kitab ini disembunyikan oleh sesiapa pun. Ianya sudah ada bersama dengan saya. Boleh lah saya merujuknya nanti bila saya memerlukannya walau angka jam sudah menunjukkan 3 pagi.

Saya masih tersenyum hingga ke telinga... =) =) =)

Terima Kasih kepada pelajar saya, Maryam yang memetik gambar ini tanpa pengetahuan saya. Hehhe

0 Comments:

Post a Comment