24 June, 2009

MASA DULU-DULU

"Akak ni orang mana?" tanya seorang adik yang baru mengenali saya.

"Tekalah", jawab saya.

"KL,eh?", tekanya. Kawannya yang sebelah pula meneka: "Johor ni"

Saya senyum sahaja. Habis semua negeri di Malaysia mereka sebut, tapi satu pun tidak ada yang mengena. Lalu saya pun berkata: "Singapore lah"

"Singapore!!!. Oooo..orang Singapore pun ada yang macam ni,eh?", kata salah seorang dari mereka dengan penuh hairan.

"Orang Singapore pun ada yang macam ni,eh?", ulang saya dalam hati.

hmmm..pelik ke aku ni?

MASA PENDAFTARAN PELAJAR SISWAZAH

Ketika saya ingin menjejakkan kaki masuk ke bahagian pendaftaran untuk pelajar Siswazah, saya dihalang oleh pegawai yang bertugas.

"Ini untuk international student",katanya.

"Saya international student",jawab saya sambil menunjukkan surat tawaran saya. Pegawai itu mengangguk lalu membenarkan saya masuk.

ORIENTASI PELAJAR SISWAZAH ANTARABANGSA UKM

Ramai yang terpinga-pinga melihat saya masuk ke dewan taklimat untuk pelajar antarabangsa. Sehinggakan ada seorang pelajar perempuan berasal dari Iran melihat saya dari hujung tudung hingga ke hujung kasut tanpa berkelip matanya. Dia senyum kepada saya (mungkin senyum hairan). Saya membalas senyumannya. Kemudian dia berbahasa Parsi dengan temannya yang duduk di sebelahnya. Lalu temannya itu bertanya kepada saya dengan mesra:

"Where are you from?"

Saya senyum lalu menjawab: "Singapore"

"Oooo..Singapore!!"

Hah! barulah berkelip mata temannya itu. Mungkin dia berasa hairan dan berkata dalam hatinya: "Kenapalah budak Malaysia ni tersesat di dewan orientasi untuk international student" Hmmm..mungkin =)

DI PERHENTIAN BAS

Pada waktu itu, saya sedang menanti bas di perhentian bas Pusat Pengajian Siswazah, UKM. Dan hanya saya dan seorang lelaki Arab sahaja yang sedang menunggu bas di situ. Saya melihat lelaki itu tidak senang duduk. Sekejap-sekejap matanya melihat ke arah saya. Apabila saya melihatnya, dia pura-pura melihat ke arah lain. Dalam hati saya berkata: "Alamak mamat Arab ni apahal..buat takut aku je"

Kemudian tiba-tiba dia bersuara:

"Excuse me, can you speak English?"

"hmmm..yeah" saya menjawab.

Rupa-rupanya dia hendak bertanya kepada saya adakah benar esok cuti umum di Malaysia.

Kemudian dia berkata: "Are you from here (Malaysia)?"

Saya senyum.

"No, I'm from Singapore"

Muka mamat Arab itu bagai tidak percaya mendengar jawapan saya. Keningnya ternaik dan matanya dibesarkan. Hendak tahu apa dia kata selepas itu:

"Ooooo...sorry, but you look similar...." kata-katanya terhenti di situ. Mungkin lidahnya kelu.

Saya faham maksud dia. Dia hendak kata saya serupa seperti pelajar Malaysia.

DI SIM LIM SQUARE (Singapura)

Seorang perempuan cina dengan selambanya berkata kepada saya:

"Saya tahulah awak bukan orang sini. Saya tengok, awak saya tahu"

Saya ketawa. Tidak menafikan dan tidak membenarkan. Hai, di tempat sendiri pun orang sangka saya orang Malaysia. Saya menggelengkan kepala. Suka hati lah nak kata apa pun.

KENAPA AGAKNYA?

Sebabnya....

saya bertudung labuh dan berjubah

Mungkin berjubah masih kira 'ok' lagi

tapi sebab utamanya saya bertudung labuh

Kenapa?

Orang Malaysia sahaja ke yang boleh mengenakan tudung labuh? =)

Aduiiii..kalau orang Singapura sendiri menyangka saya berwarganegara Malaysia, apatahlagi orang Malaysia, kan?.

Walau apapun.. SAYA MASIH LAGI MEMEGANG PASSPORT SINGAPURA dan telah bersuamikan ORANG SINGAPURA.

Dan tak kurang juga yang menyangka saya menukar warganegara Malaysia kepada Singapura kerana berkahwin dengan lelaki Singapura.

Tidak..tidak..tidak..

semua itu tidak benar!!!

Saya anak jati Singapura

Singapuralah tanah tumpah darahku ..hehe

Teringat kata-kata saya kepada tiga orang pelajar saya (Sakinah, Muslihah dan Atikah) yang bertandang ke rumah saya semalam:

"Awak perlu keluar dari Singapura dan melihat tempat orang. Nanti awak akan rasa, betapa bersyukurnya menjadi anak Singapura"

=) =) =)

0 Comments:

Post a Comment