17 June, 2009

Peperiksaan pada semester lepas adalah peperiksaan pengajian Master saya yang pertama. Persiapan saya untuk peperiksaan ini merupakan persediaan yang paling teruk pernah saya lakukan.

Belajar di saat-saat akhir dengan nota-nota yang masih berterabur!

Senang kata, saya kurang bersedia setiap kali masuk ke bilik peperiksaan. Saya masih ingat lagi, setiap kali membaca soalan yang tertera di atas kertas, saya selalunya ada perasaaan terkejut dan dahi saya pula berkerut-kerut dibuatnya. Walau apapun, oleh kerana saya sudah terdidik dengan 'perlunya ada keyakinan diri yang tinggi' lalu dengan lafaz bismillah dan doa:



saya berusaha memberikan jawapan yang paling cantik dan paling indah menurut apa yang saya hafal dan fahami :)

Dan semalam, keputusan peperiksaan telah diumumkan. Alhamdulillah, ianya berada di luar jangkaan saya. Akhirnya saya akur, betapa pentingnya ilmu itu difahami dan dihayati bukan dihafal semata.



Moga ianya menjadi pembangkit semangat dan pencetus inspirasi untuk mereka yang sedang bertungkus-lumus di medan pengajian.

Sungguh...segala puji itu hanya layak untuk Allah s.w.t.

P/S: Di kesempatan ini juga, saya ingin mengucapkan alfu mabruk kepada rakan-rakan pengajian yang telah berjaya untuk peperiksaan semester lepas terutamanya kepada Ayu dan Sa'adah :)

0 Comments:

Post a Comment