26 June, 2009



Saya teringat kata-kata saya di usrah Fatayat Ghufran petang tadi:

"Jika saya sebut perkataan 'baik' itu seratus kali pun atau banyak kali pun, ianya tetap takkan dapat untuk menerangkan bagaimana baiknya suami saya"

Subhanallah...

Seterusnya Usrah petang tadi juga mengingatkan kepada saya pada bait-bait ayat yang pernah saya cetuskan khas untuk suami saya yang bertajuk 'Saat Hatiku diketuk oleh Kasihmu'.

Kasih sayangnya terlalu indah.

Tiada kata sebenarnya yang dapat saya luahkan untuk menggambarkan.

Saat hatiku diketuk oleh kasihmu
Aku redha dengan ketentuan
Walau dirimu masih asing dalam hidupku
Tidak kukenal budimu
Tidak kuselam hatimu
Aku yakin akan takdir Tuhan
Aku pasrah dengan jodoh pertemuan

Kerana telah ku berjanji pada Ilahi
Tidak kucintai seorang lelaki
Melainkan tali akad itu pasti disimpul mati

Walau mak kata masih terlalu awal
Walau ramai kata adakah sudah kenal
Aku yakin dengan ketentuan Tuhan
Kau tetap menjadi pilihan

Jelas cintaku
demi iman
Jelas kasihku
demi Islam
Walau banyak kelebihan dan kekurangan
Untuk apa kupersoalkan
Kerana semua manusia tidak ada kesempurnaan

Biar Tuhan menjadi saksi
Di atas cinta yang terpatri
Berpaksikan iman di hati
Ku serah jiwa dan hati
Hanya untuk yang dikasihi
Suami yang kucintai.


Umairah-sh
1 Mei 2007


Dia seorang suami yang baik dari dulu hingga hari ini...

Ketika saya sakit teruk di Cameron Highlands baru-baru ini, saya amat terharu pada kebaikan suami saya menjaga saya. Dia membancuh air untuk saya, dia keluar membeli makanan dan seterusnya menghidangkannya kepada saya, dia juga yang menyapu minyak di badan saya, dia mengurut badan saya di tandas ketika saya muntah-muntah dan apabila makanan yang dibelikannya untuk saya sudah sejuk, dia keluar lagi untuk mendapatkan makanan yang panas untuk saya. Subhanallah.... pada waktu itu, saya teringatkan sabda Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidhi dalam kitab Sahihnya yang bermaksud:

"Jika sekiranya aku ingin menyuruh seseorang itu sujud kepada seseorang yang lain, akan aku suruh seorang isteri itu sujud kepada suaminya" (Hukum Hadith: Sahih)

Air mata saya menitis....

0 Comments:

Post a Comment