16 June, 2009

Percutian saya di Cameron Highlands tidaklah seindah yang saya dan suami rancangkan. Siapa sangka, sesampainya saya di sana, tiba-tiba sahaja saya berasa tidak sedap badan dan tidak selera makan. Saya muntah-muntah kerana keracunan makanan.

Kegirangan saya melalui jalan yang bengkak-bengkok selama satu jam lebih untuk sampai ke Tanah Rata, Cameron Highlands, hilang serta merta. Yang ada hanya kesakitan...

Saya terus-terusan muntah-muntah dari jam 3 petang hinggalah selepas azan maghrib berkumandang. Badan saya terlalu lemah. Air mata saya mengalir tanpa henti kerana kesakitan dan saya tidak putus-putus melafazkan istighfar. Kerana tidak tahan dengan keadaan diri yang saya rasakan hampir menempah maut itu, saya berkata dengan tangisan kepada suami saya: "Inah nak pergi Doktor". Tanpa berlengah lagi, suami saya bergegas menghantar saya ke Hospital Cameron Highlands. [saya tidak mahu menceritakan pengalaman di hospital.Yang penting, saya semakin pulih. Alhamdulillah]

Kerana sakit tidak banyak tempat yang dapat saya kunjungi. Saya tidak boleh bau dan memikirkan tentang makanan. Semuanya meloyakan dan memualkan. Sepanjang tiga hari di sana, saya hanya boleh menelan bubur sahaja. Kalau makanan lain hanya sedikit sahaja yang dapat mengisi ruang perut saya.

Pada hari kedua, saya kira saya sudah boleh berjalan-jalan untuk menikmati kesejukan Cameron Higlands dan kehijauan buminya. Tetapi baru sahaja singgah ke beberapa tempat saya sudah berasa pening dan tidak mampu untuk meneruskan perjalanan. Akhirnya, saya mengajak suami saya pulang semula ke hotel kerana saya perlu berehat.






Pada hari ketiga, keadaan saya semakin pulih. Jadi, sebelum berangkat pulang menuju ke KL, kami sempat singgah ke Taman Agro al-Mashoor (sebuah kebun strawberry yang comel) dan Cameron Bharat Tea Plantation.

Taman Agro al-Mashoor




Bharat Tea Plantation





Sejuknya Cameron masih ku rasa
Hijau buminya memukau mata
sakit di sana takkan ku lupa
ku catat ia dalam diari kembara.

P/S: Doakan untuk kesihatan saya.

0 Comments:

Post a Comment