03 May, 2009

Esok pelajar-pelajar tutorial saya akan menduduki Peperiksaan Kajian Ulum al-Hadith.



Kerana itu juga sejak beberapa hari ini, telefon bimbit saya dihujani dengan khidmat pesanan ringkas yang pelbagai macam bunyi ayatnya. Tetapi mengutarakan perkara yang sama iaitu: apa yang perlu ditekankan untuk peperiksaan Kajian Ulum al-Hadith nanti.

Semua khidmat pesanan ringkas itu ada nada sedih dan minta dikasihani dan dibantu.

Saya tersenyum.

Tak sampai hati pun ada. Kasihan pada mereka.

Tapi saya tidak boleh berbuat apa-apa =) Saya sendiri tidak mengetahui tentangnya.

Ramai minta:

key?
hint?
apa yang nak ditekankan?
Hendak fokus yang mana?
apa yang masuk?
soalan macam mana?
apa yang belajar di tutorial perlu baca?

Ya Allah...

Saya yang sedang pening bertambah-tambah pening dibuatnya.

Dan jawapan saya pada berpuluh-puluh sms itu tetap sama:

"Afwan ana tak tahu. Baca je semua betul-betul. Bit taufiq wan najah"

PENGALAMAN MASA LALU

Saya faham untuk subjek Kajian Ulum al-Hadith itu banyak istilah dan perkara yang mereka perlu hafal dan ingat betul-betul. Bukan saya tidak pernah menduduki peperiksaan Kajian Ulum al-Hadith.

Memang perit bila saya kenang-kenang kembali bagaimana kalutnya saya menghafal subjek itu (kerana pada waktu itu saya tidak berapa sihat). Lebih perit lagi apabila apa yang saya hafal hilang begitu sahaja ketika di dalam dewan peperiksaan. Waktu itu saya ingin menangis dan ustaz Akil berjalan di sebelah saya waktu itu berkata pada saya:

"Solli..(berselawatlah)"

Saya kuatkan semangat saya. Melihat kembali kertas peperiksaan dan berbekalkan dengan keyakinan dan tawakkal, saya menjawab soalan peperiksaan berdasarkan apa yang saya ingat dan faham semasa di dewan kuliah dan kelas tutorial.

Allahu Akbar...

Saya keluar dari dewan kuliah dengan wajah penuh kusam dan balik ke bilik lalu mengalirkan air mata yang saya tahan sejak di dewan peperiksaan lagi.

Saya menyapu airmata lalu mengucapkan kalam Allah s.w.t:



Maksudnya: "Dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah" (al-Quran, Ghafir: 40:44)

Sedih sungguh saya waktu itu..

Saya biarkan ianya berlalu dan menikmati cuti semester tanpa mahu mengingati sedikit pun tentangnya. Dan akhirnya keputusan peperiksaan dipaparkan di internet. Di situ menyatakan bahawa untuk subjek Kajian Ulum al-Hadith saya mendapat:



Saya tahu anda tersenyum...

Benar saya juga tersenyum

Senyum sebagai tanda syukur saya pada Allah s.w.t

Tiada kata seindah bahasa yang dapat saya luahkan untuk menzahirkan sebuah kesyukuran sebenaranya.

Subhanallah...

Hmmm...baiklah, rasanya itu sahaja yang saya dapat kongsikan dengan semua pada malam ini sebagai motivasi untuk terus belajar walau sudah di saat-saat akhir =)

Dan saya pun hendak menyambung bacaan saya untuk peperiksaan yang tinggal berbaki sehari sahaja lagi ini. Aduiii...BANYAK LAGI NI!!!! Rabbi Yassir..

Sebelum itu, kepada pelajar-pelajar Subjek Kajian Ulum al-Hadith, saya ucapkan:

Selamat Maju Jaya

Wassalam

0 Comments:

Post a Comment