11 January, 2009

Bismillah.

Saya tidak sepatutnya berada di ruangan siber pada pagi ini, oppss nampaknya kali ini, saya sudah 'mengkhianati' jadual harian saya :)

Saya seharusnya membaca dan menganalisa KITAB TA'WIL MUKHTALIF AL-HADITH OLEH IBN QUTAIBAH waktu ini. Sudahlah semalam saya tertidur 'berpelukan' dengan buku itu, mmm pagi ini, saya masih lagi liat hendak membacanya. Aduiii...



Saya melihat kalendar dan jadual saya. Ya Allah, penuh! Semuanya terisi dengan kuliah, diskusi, membaca dan menghafal kitab, menaip assignment dan bermacam-macam lagi. Belum termasuk 'kerja part-time' saya lagi tu (jika permohonan saya diterima). Itupun, saya masih lagi suka untuk menjenguk-jenguk blog, facebook dan email saya. Bukannya saya tak tahu yang saya mudah 'tersesat' bila dah pegang tetikus (mouse) heheh :D

Sebenarnya saya tidak apa yang ingin diceritakan pun, cuma ada satu perkara menarik yang saya ingin kongsikan dengan semua pada hari ini. Rich Devos dalam bukunya Ten Powerful Phrases for Positive People (hlm 48-49)mengatakan bahawa:


"You will never discover how far you can go if you don't start 'doing it'. Otherwise you limit your whole life and will always have regrets, thinking, I wish I'd tried that. When you develop that 'can do' attitude, it all happens, and the Lord then supplies you and begins to give you answers. You weight obstacles honestly, but you consider them as just something to overcome instead of a reason to do nothing.

Even if you do it and fail, you have the strenght and the courage to know how far you did get so that you're going to try again, or do it differently next time, or take on a new job with greater confidence, think about what you could do and just take a whack at it. Think big!

Too many people never try to do anything because they're afraid -afraid of failure, that someone might critisize them or laugh at them, that they don't have enough training or expertise. To them I say, "Set a goal and go fot it. YOU CAN DO IT!"


YES!!! I CAN DO IT!!! :D

Apapun perkara yang sedang dan ingin anda lakukan, lakukanlah dengan penuh keyakinan kerana anda mampu untuk melakukannya. Tidak ada gunanya hanya duduk termenung dan merungut. Mulakan kerja itu dan baru anda akan tahu apakah hasilnya.

Baiklah, saya juga nak mulakan tugasan-tugasan saya. Moga hasilnya cemerlang dengan izin Allah s.w.t.

Saya akhiri penulisan ini dengan sebuah senyuman agar anda juga tersenyum dan bersemangat untuk memulakan dan meneruskan perjuangan anda.

Wassalam.

0 Comments:

Post a Comment