05 January, 2009

Bismillah

SEKEPING HATIKU HANYA SEKEPING HATI
IANYA TETAP RAPUH WALAU KEKUATAN YANG KUHIASI
HAKIKATNYA AKU TETAP HAMBA
HAMBA YANG MEMERLUKAN YANG ESA
TEMPAT MELUAH RASA
TEMPAT MENGHARAP KASIH DAN SIMPATI
KERANA
SEKEPING HATIKU HANYA SEKEPING HATI


Alhamdulillah, petang tadi saya baru sahaja selesai menduduki peperikssan Bahasa Arab untuk pelajar Sarjana. Keputusannya belum diketahui lagi. Saya tidak berani untuk mengatakan apa-apa. Saya serahkan segalanya kepada Allah s.w.t.

Kini, satu lagi peperiksaan menanti saya. Peperiksaan Bahasa Inggeris untuk pelajar antarabangsa (English Proficiency And Placement Test). Ya Allah, secara jujur saya belum mempunyai semangat untuk menduduki apa-apa peperiksaan. Malah kuliah saya yang pertama tadi pun, saya hadiri dengan kosong tanpa sebarang persediaan dan akhirnya saya terkapai-kapai dan kebingungan! hmmm...Saya belum bersedia rupanya.

Perasaan Yang Tersimpan

Keadaan saya menjadi semakin kacau apabila saya diterjah dengan perasaan yang saya tahu apa itu tetapi mustahil untuk saya nyatakan di sini. Akhirnya tangisan jua yang mampu saya lepaskan untuk meluahkan segala apa yang terbungkam di lubuk jiwa. Saya tidak mampu Ya Allah...memang saya tidak mampu untuk menghadapi situasi dan perasaan itu. Saya menangis sendirian. Hatta saya sendiri merasa sedih melihat keadaan saya.

Sampai bila, Ya Allah?

Sungguh hambaMu yang lemah ini menanti segalanya berakhir. Dan hambaMu sedar bahawa penantian itu adalah satu penyeksaan dan untuk menggali hikmah dari setiap takdirMu juga adalah sesuatu yang memeritkan.

Kurniakan pada ku kekuatan untuk menyimpan rasa ini, walau andai Kau takdirkan ianya akan tersimpan seumur hidupku. Sungguh aku tidak mampu menghadapinya tanpa bantuanMu, Ya Rabbii.

Ya Hayyu ya Qayyum birahmatika astaghiithu...
Ya Hayyu ya Qayyum birahmatika astaghiithu...
Ya Hayyu ya Qayyum birahmatika astaghiithu...

(Wahai yang Maha hidup, wahai yang Maha berdiri, aku memohon pertolongan dengan rahmatMu - H.R al-Tirmizi dalam kitab Sunannya. Dihukum Hasan oleh al-Albani dalam kitabnya Sahih al-Tirmizi (No 3524)

Merindui Rakan Seperjuangan

Saya tahu adik-adik saya yang sedang melanjutkan diploma pendidikan mereka di UKM ingin sekali bertemu dengan saya. Begitulah jua keadaannya dengan saya. Saya rindu sekali pada mereka. Syuhada, Basirah dan Suzana.

Malah saya juga rindu pada Linda yang kini berada di UPSI. Kelmarin dia sempat me'miss call' saya, meng'sms' dan mengkhabarkan keadaannya di sana.

Begitu juga pada adik-adik saya yang lain, Wahyuni, Azizah, Faridah, Isma, Aisyah, Salmi dan mereka yang tidak disebut namanya di sini. Saya doakan yang terbaik untuk mereka.

PERJUANGAN ITU INDAH BILA ADANYA UKHWAH
UKHWAH YANG IKHLAS AKAN MENGUNDANG RINDU DI JIWA
RINDU YANG TIADA TEPIAN
RINDU YANG TIADA GANTIAN



Nostalgia - Soutul Amal

0 Comments:

Post a Comment