10 July, 2008



Selepas maghrib tadi, seperti biasanya saya membuka al-Quran dan membacanya. Setelah membaca saya merenung al-Quran itu dalam-dalam. Kemudian saya teringat pada ahli Usrah Fatayat Ghufran. Apa khabar mereka? Bagaimana dengan ‘amanah’ yang telah saya berikan pada mereka? Terlaksanakah? atau terkial-kialkah?

Lalu saya mengatakan pada diri secara berbisik:

“Bukan mudah sebenarnya…saya tahu amanah yang saya berikan ‘berat’, walau pada saya ianya amat mudah”

Tiba-tiba saya teringat kata-kata yang saya muatkan dibelakang kad ‘Menyelami Ayat-Ayat Hati’ mereka (Kad ini adalah sekeping kertas yang saya berikan pada mereka untuk merekodkan bacaan al-Quran mereka yang mana saya peruntukkan sehari satu maqra’):

Kalau saya ada masa untuk
menonton televisyen
mendengar Radio
Chatting di MSN/YM
Melayari internet
Membaca novel
Berbual di telefon

Mengapa pula saya tidak mempunyai masa untuk MEMBACA AL-QURAN???

Sedangkan saya mengaku bahawa
AL-QURAN KALAMULLAH
&
BERIMAN DENGAN ISI KANDUNGANNYA??



Ya…Cukup membuka mata. Cukup membuka hati….

Teringat masa saya masih belajar di UKM. Saya Sibuk. Terlalu sibuk. Kesibukan yang amat sangat kadangkala membuatkan saya mengalirkan air mata. Sehingga terhasillah kata-kata ini:

Ya Allah...
Beban yang kugalas amat
berat untuk ku bawa
Berikan kekuatan untuk ku
Biar perjuangan ilmu
kutempuh dengan redhaMu
Agar beban ini mengajar aku erti keikhlasan
dalam mengejar ilmu Mu
Jangan Kau jadikan kesibukan ini
penyebab aku jauh dari Mu
Jangan Kau jadikan airmata ini
Penyebab aku berputus asa
dari terus mencapai rahmat Mu
Thabbit Quluubana ‘Ala Diinik!!
Menuntut ilmu kerana Mu
Agar beban ini terasa ringan
Agar hati ini terasa dibelai kasih Mu
Rabbi Yassir walaa Tua’ssir Ya karim


Apabila saya letih saya sukar untuk bangun malam. Saya akhirnya bangun subuh dengan penuh kekecewaan kerana rutin harian saya terganggu dek kesibukan yang bagai tiada penghujung!

Bagaimanakah al-Quran saya pada waktu kesibukan menghimpit diri? Kadangkala dari dua maqra’ saya kurangkan kepada satu maqra’ dari satu maqra’ saya kurangkan kepada 1 muka surat. Mmm…dasyatnya! Kemudian pada waktu itu, saya merenung kembali diri dan bermonolog sendirian:

Saya ada masa untuk makan?

-Tentu sekali kalau tak makan, mcm mana saya nak belajar. Nanti saya lembik semacam.

Saya ada masa sms kawan-kawan?

-Ya, kalau tidak sunyilah hidup saya.

Saya ada masa nak jenguk blog saya?

-mmm…setakat jenguk je..tak update pun. Tapi masih peruntukkan lima minit untuk lawati.

Tapi dengan al-Quran bagaimana?

-Saya masih baca..cuma akhir-akhir ini saya terpaksa kurangkan.

Terpaksa kurangkan?!Kenapa?!

Alamak..saya terperangkap dengan persoalan dan jawapan yang saya cipta sendiri.

Tidak boleh!!! Tidak boleh!!!

Al-Quran tidak boleh saya abaikan!! Saya perlu istiqamah!!!

Bukankah al-Quran juga adalah makanan saya?
Makanan untuk hati saya agar ianya tetap teguh dan terus tabah untuk dakwah fillah?!!

Itulah kalamullah….pengubat jiwa dan rindu saya
Kalamullah … yang mengingatkan saya apabila saya lupa
Memberikan kepada saya motivasi untuk terus berjuang hingga ke nafas saya yang terakhir

Itulah juga amalan untuk saya balas budi dan jasa kedua ibu bapa saya.

Saya perlu membaca dan berusaha untuk mentadabbur sekaligus mengamalkannya!

Kerana saya tidak lupa pada sebuah hadith daripada Buraidah r.a beliau berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

“Barang siapa yang membaca al-Quran dan mempelajarinya dan mengamalkannya, maka pada hari kiamat Allah akan memakaikan kedua orang tuanya mahkota dari cahaya yang sinarnya seperti sinar matahari dan akan dipakaikan kepada kedua orang tuanya dua perhiasan yang tidak tertandingi oleh dunia, lantas keduanya bertanya: “Mengapa kami dipakaikan ini?” lalu dijawab: ”Disebabkan pengamalan al-Quran anakmu berdua”.
(Diriwayatkan oleh al-Hakim. Hadith ini dihukum hasan lighairih oleh al-Albani di dalam kitabnya sahih al-Targhib No. 1434)

Dengan hadith itu juga saya hiasi kad ‘Menyelami Ayat-Ayat Hati’ yang saya berikan pada mereka. Saya katakan pada mereka:

“Balaslah jasa kedua orang tua kita dengan bacaan dan amalan kita pada al-Quran. Moga inilah sebaik-baik balasan yang dapat kita hadiahkan kepada kedua ibu bapa kita di akhirat kelak”

Sebenarnya saya ingin memberitahu mereka (dan juga anda yang sedang membaca) untuk menyelami ayat-ayat hati (al-Quran) bukan sahaja pada waktu kita dirundung malang. Ayat-ayat hati itu perlu diselami setiap masa, setiap hari dan setiap keadaan (susah atau senang).

Saya sedar mungkin juga ramai yang sedar..

AL-QURAN SEMAKIN DIPINGGIRKAN
AL-QURAN SEMAKIN DITINGGALKAN

lalu dengan itu saya ingin menyeru diri saya dan anda yang sedang menatap penulisan ini:

MOGA SAYA DAN ANDA BUKAN DI ANTARA MEREKA YANG MEMINGGIRKAN AL-QURAN
Lantas kita perlu sama-sama berusaha untuk menyelami ayat-ayat al-Quran. Tanya-tanyalah pada diri kita:

Jika hari ini kita tidak membaca al-Quran, apakah yang kita rasai?
Jika kita tidak merasai apa-apa…maknanya ada masalah dengan jiwa kita
Jika kita memang benar-benar tidak merasai apa-apa, ada perkara yang perlu kita muhasabahkan dalam hidup kita.

Dengan itu, Saya ingin tinggalkan anda dengan sebuah kata-kata yang sudah lama saya simpan (kata-kata ini saya tidak tahu dari mana dan siapa penulisnya, ianya di forwardkan dari email ke email). Moga ianya mampu menjadi peringatan untuk kita…KITA YANG MENGAKU BERIMAN DENGAN KITABULLAH – AL-QURAN:

BILA AL-QURAN MULA BEBICARA

Waktu engkau masih kanak-kanak
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh
dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau
pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang tinggalan sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan
yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......

Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali,
hinggakan engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku, engkau anggap sebagai pengisi setormu.
Kadang kala Aku dijadikan mas kawin
agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan

Kini... Aku lebih banyak tersingkir,
dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku
engkau pendamkan.

Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman.
Di waktupetang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....
Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau abaikan dan engkau alpakan...
Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka ku(Bismillah).

Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tiada kaset yang berisi ayat Allah di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan, radiomu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu...
Mengasyikkan...

Di meja kerjamu tiada Aku untuk di baca sebelum mulai kerja
Di Komputermu terputar musik favoritmu
jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini
sudah benar-benar hampir melupaiku

Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran television
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama
Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkau pun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolongmu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu
Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.
Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu
Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...
Baca dan pelajari lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan sendiri....
Dalam bisu dan sepi....

(Selesai penulisan pada jam 12.31 tgh/mlm, Khamis 10.07.08)

0 Comments:

Post a Comment