07 July, 2008

Bosan..Rindu..



Melihat gambar ini...saya termenung.
Tidak sangka...ianya secantik ini...(itu pada pandangan saya..mungkin pada pandangan orang lain gambar itu tidak memberi apa-apa makna pun. Semua orang ada pandangan yang berbeza,kan?)

Sebenarnya saya yang meminta kepada ustaz Irwan agar mengambil gambar batang pokok itu kerana bagi saya batang pokok tersebut amat unik. Dan apabila saya melihat gambarnya saya terpegun..
Ya..ianya memang unik. Subhanallah!

Mmmm...saya bosan sebenarnya. Saya buntu. Saya tidak ada apa-apa yang menarik untuk dikongsikan dengan semua.Padahal saya baru sahaja pulang dari bercuti di KL dan di sana saya menetap di sebuah hotel yang amat unik dan cantik dari segi reka bentuk dan hiasan dalamannya. Tapi...percutian itu, masih tetap tidak dapat menghadirkan kata-kata dan butir bicara untuk saya taip menjadi satu bahan bacaan yang indah untuk direnungkan (wajah saya sugul...)

Semalam dalam perjalanan pulang ke Singapura, saya sempat menjengah kolej Ungku Omar di UKM dan menunaikan solat fardhu zohor berjamaah di Pusat Islam, UKM. Mengelilingi UKM setelah tidak bergelar pelajar memang menggamit seribu satu nostalgia yang tidak terluah.

Hari ini kebanyakan pelajar universiti di Malaysia sudah pulang ke kampus masing-masing. Jika saya masih lagi bergelar pelajar, tentu semalam kedatangan saya ke UKM adalah untuk meneruskan perjuangan bukan untuk setakat membuang pandang dan mengimbau nostalgia. Tiba-tiba ada sendu di jiwa....

Ya..saya tahu..saya sedang kerinduan...

Rindu untuk ke kuliah..rindu untuk menyiapkan assignment
rindu untuk bergurau bersama teman-teman
rindu untuk menerima tetamu (yang meminta pelbagai nasihat dan tunjuk-ajar) di bilik saya
saya rindu untuk ke perpustakaan
rindu..rindu..rindu

Tiada apa yang saya harapkan melainkan peluang saya untuk menuntut ilmu sentiasa terbuka luas...

Ya Allah, takdirkanlah yang terbaik untuk hamba-Mu

~Menuntut ilmu hingga ke hujung usia....~

0 Comments:

Post a Comment