20 June, 2008

"Eh sakinah, kau duduk dalam bilik tu..sorang-sorang?",tanya kak Rehana kepada saya.

Saya tersenyum dan menganggukkan kepala.

"Kalau aku..aku nangis seh!", tambah kak Rehana lagi.

Hheheh...

"Eh..abih tak de apa2 jadi ke? tak kena kacau ke?", tanya kak Fazidah.

"Tak de apa-apa..Alhamdulillah ..ok", jawab saya.

"Eh...dia jin yang takut dengan dia..bukan dia yang takut dengan jin lah", kata Sakinah junior sambil tersenyum.

Dalam hati saya kata: "pandailah budak ni"

"Eh..saya takut jugak..tapi baca macam-macam lah sebelum tidur. Hari-hari baca surah al-Baqarah", kata saya menerangkan keadaan saya.

"Kenapa tak de orang temankan you? Sanggup nya letakkan you kat situ",kata kak Rina pula.

"Eh..mereka ada tanya saya, ok tak duduk sorang. saya kata, ok Insya Allah. Bukan saya sombong tak nak berteman..saya tengok bilik tu pun lain macam..kesian nak bawa budak-budak tidur dengan saya. tentu mereka tak selesa. Tak pelah...dah selamat balik pun!"






Saya tahu tentu ramai yang pelik macam mana saya boleh nak duduk seorang diri di dalam rumah yang sedemikian rupa. Heheh..terus terang saya katakan, mula-mula sahaja kaki saya menapak ke dalam rumah itu, saya macam nak pengsan pun ada.

Saya kata dalam hati: "Masya Allah...betul ke ni!"

Tindakan pertama saya adalah memanggil ustaz Ahmad dan Ustaz Irwan agar mengazankan rumah tersebut. Satu tindakan yang cepat dan tepat dari saya, cuma malangnya..ustaz-ustaz yang tiba lewat.

Semasa menunggu mereka datang...saya lalu berkata dalam hati:

"Alah..mati pun duduk sorang...kau kena survive. Yakin Allah ada. Kita kena takut pada Allah..bukan 'makhluk-makhluk' yang Allah ciptakan. Boleh Sakinah...tak de apa ni...perkara kecil je..yang penting kena pandai jaga diri"

Bagi saya, saya tidak perlu menyusahkan anak murid saya. Jika saya inginkan mereka menyesuaikan diri dan belajar dengan keadaan yang mereka perlu tempuhi sepanjang kem, saya juga perlu melakukan perkara yang sama. Saya perlu buktikan pada mereka bahawa ustazah mereka juga mampu survive dalam keadaan yang sedemikian...jadi, jika ustazah boleh duduk di tempat yang menyeramkan bersendirian, mengapa mereka yang duduk di tempat yang lebih baik dari ustazah dan beramai-ramai pula, tidak boleh?

Saya berpegang pada prinsip tidak guna mengajar orang supaya meletakkan kebergantungan kepada Allah s.w.t tapi diri sendiri tidak yakin dengan Allah s.w.t.

Untuk itu, pada setiap malam saya menghabiskan 8 halaman dari surah al-Baqarah dan mengusap seluruh tubuh dengan bacaan 3 qul (Surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas) sebelum merebahkan diri di pembaringan.

Sungguh...saya memang benar-benar bertawakkal.

Dan tidak ada di hati saya melainkan menyerahkan seluruh diri saya pada Allah s.w.t pada setiap malam ketika ingin melelapkan mata.

Lalu saya mengucapkan firman Allah s.w.t pada diri saya:

"Dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha melihat akan hamba-hambaNya" (al-Quran,Surah Ghafir: 44)

Berikut adalah link untuk penulisan saya 'Kita Dan Kergantungan Kita (1)'

0 Comments:

Post a Comment