23 June, 2008

Bismillah

Semenjak pulang dari Pulau Redang, kesihatan saya agak sedikit terganggu hinggalah ke hari ini. Saya menjadi lemah dan lesu..tidak pasti pula mengapa. Saya menatap wajah saya di cermin, mmm…kulit saya agak gelap dek panahan matahari sepanjang di Pulau Redang dan mata saya…tidak ada sinar dan nampak sungguh saya ini tidak berapa sihat. Tiba – tiba sahaja saya teringat kata-kata adik Fauzi, Sa’adiah sewaktu kami bertemu di Masjid UKM pada beberapa bulan yang lalu:

“Kak Sakinah sihat? Saya tengok mata kak sakinah ni..sayu je…”,dia seperti biasa apabila bertemu dengan saya akan menegur dengan penuh ramah.

Saya tersenyum.

“Ye ke?”, tanya saya meminta kepastian.

“Ye..setiap kali saya jumpa kak Sakinah, mata kak Sakinah sayu je”

Saya tidak menjawab atau memberikan apa-apa pandangan tentang kata-katanya. Saya cuma mampu mengukir senyuman dan menjawab di dalam hati: “ Akak tak berapa sihat lah,dik”.

Hakikatnya saya tetap manusia biasa..kadangkala kuat dan kadangkala datanglah rasa lemahnya. Sudah berapa hari ini saya tidak mempunyai kestabilan emosi…segalanya bercampur-baur. Semalam semasa usrah AhlulquranPTS pun, saya tidak banyak menyumbang ilmu atau fikrah. Saya lebih banyak senyum dan mengangguk. Sehinggakan anak murid saya Adilah pun, mempersoalkan ‘kesepian’ saya petang semalam.

Ya Allah...bagaimana ni? Saya berdoa moga keadaan saya tidak berterusan seperti ini. Terlalu banyak tanggungjawab yang perlu saya selesaikan.

Ya ..saya perlu bangkit! Sukar macam mana pun, saya tidak boleh ikutkan! Bukankah saya pernah berkata pada Sakinah junior dan Hanisah semasa di pejabat Masjid Darul Ghufran:

“Kita tidak boleh mengikutkan keinginan dan perasaan. Kadangkala kita perlu utamakan tanggungjawab dari keinginan dan apa yang kita suka…”
Ya Allah..yassir Wa laa tu’assir…

~Rindu pada adik-adik saya di UKM~

0 Comments:

Post a Comment