23 May, 2008



Sudah dua hari saya mengemas bilik saya. Macam nak pitam pun ada. Bermula dari selepas solat dhuha sampailah jam 1 pagi. Aduii…nak patah pinggang alihkan almari dan meja ke sana dan ke sini.(First time saya buat semua ini sendirian...macam nak nangis..maklumlah,tak biasa angkat barang berat..hehe) Pagi tadi saya sambung semula misi mengemas bilik. Semua laci-laci dalam bilik saya telah saya selongkar. Banyaklah 'khazanah-khazanah antik' telah saya temui yang membuatkan saya terpaksa berfikir 4-10 kali untuk memasukkannya ke plastik sampah. Tapi..banyak juga yang saya buang, antaranya surat-surat lama yang penuh nostalgia, kertas-kertas yang banyak dengan lakaran dan tulisan-tulisan saya, barang-barang yang saya rasa unik yang telah saya simpan semenjak di sekolah rendah lagi. Mmmm…Terpaksa saya buang semuanya. Nak buat macam mana? Saya ada banyak barang yang dibawa dari UKM dan saya perlukan tempat untuk mengisi barang-barang tersebut.



Apapun satu perkara yang menarik ketika mengemas laci lama saya, saya terjumpa lencana sekolah saya semasa menuntut di Madrasah Alsagoff al-Arabiah. Saya tidak menyangka saya masih menyimpan lagi kesemuanya. Melihat lencana-lencana itu, membuatkan saya tersenyum-senyum sendiri..hai..tak sangka,banyaknya tanggungjawab saya di sekolah dahulu dan sudah begitu lama saya meninggalkan sekolah rupanya.



Saya mengemas dan terus mengemas. Terlalu banyak cenderamata yang diberikan kepada saya dari rakan-rakan sama ada rakan-rakan dari Madrasah AlSagoff mahupun Maahad Tahfiz Melaka. Setiap satunya saya belek dan untuk setiap satunya itu juga, saya cuba mengingati kembali siapa yang menghadiahkannya kepada saya. Lalu banyaklah wajah-wajah yang sudah saya terlupakan muncul di ruang mata saya. Saya tersenyum…

Kemudian saya mengemas lagi. Satu demi satu barang saya keluarkan dari laci, lalu tangan saya mencapai sebuah bingkai gambar. Eh?!. Dahi saya berkerut kemudian tersenyum. Sukanya saya melihat gambar yang terletak kemas di dalam bingkai gambar tersebut. Sunngguh…saya memang sudah terlupa dengan gambar ini. Inilah gambar yang paling saya suka suatu ketika dulu. Gambar yang dipetik oleh sahabat saya Siti Khafizah semasa majlis Yaumul Huffaz untuk pelajar tahun akhir di Maahad Tahfiz al-Quran Wa al-Qiraat Chenderah, Jasin, Melaka. Penuh dengan memori dan penuh dengan seribu satu rahsia sebenarnya.

Kini saya sedang berehat. Alhamdulillah, akhirnya misi mengemas saya hampir 80% selesai. Tinggal almari baju sahaja yang belum saya selongkar. Mmm..apa pula yang akan saya temui di dalam almari baju nanti? Agak2 uniform sekolah saya masih ada lagi tak?ehheh…

0 Comments:

Post a Comment