07 March, 2008

Bernarlah sangkaan saya..sebuah filem tidak mampu menghidupkan sebuah penulisan yang penuh dengan unsur dakwah.
Menonton keseluruhan filem tersebut di Youtube membuatkan hati saya menjadi gundah-gulana. Rasa kesal dan sedih tiba-tiba menyelinap dalam jiwa ini!
Ya Allah ampunkanlah saya…
Saya tidak sepatutnya melihat apa yang tidak seharusnya saya lihat!

Saya kecewa watak Fahri yang amat saya kagumi kerana ketabahannya dan kekuatan imannya ditonjolkan sebagai lelaki berjiwa lemah!

Saat beliau dipenjarakan kerana difitnah memperkosa Noura, beliau tidak menunjukkan ciri-ciri seorang lelaki tabah dan menerima takdir itu dengan penuh hikmah. Beliau memekik-mekik..menendang-nendang dan tidak boleh khusyuk untuk menunaikan solatnya….saya bertambah pelik apabila seorang banduan yang kelihatannya seperti orang gila yang berada sepenjara dengannya dan sering mentertawakannya ketika solat yang menasihatinya supaya bersabar!

Tidak ada ciri-ciri seorang yang berani menghadapi kehidupan! Beliau lebih mengharapkan nasihat seorang teman untuk meneruskan kehidupannya yang sukar dan yang lebih membuatkan saya tidak percaya, watak fahri di dalam filem itu seperti seorang lelaki yang suka berdua-duaan dengan wanita bukan mahram (Maria), tidak menjaga matanya dan setelah bernikah beliau menjadi seorang suami yang hanya menurut kata isteri!

Watak kedua yang membuat saya kecewa adalah watak Aishah. Di dalam novel Aisyah ditonjolkan sebagai seorang wanita yang lemah-lembut dan menghormati suaminya. Namun begitu, saya tidak melihat adanya ciri-ciri itu di dalam filem tersebut. Kelihatannya Aisyah terlalu ego (kadangkala sombong walaupun dengan suaminya sendiri), kasar, isteri yang hanya mahu diikuti kemahuannya, cemburu tidak bersebab, mencurigai suaminya dan tidak menghormati suaminya.

Jelas kelihatan semua itu pada beberapa adegan di dalam filem tersebut di mana Aisyah meninggikan suaranya pada Fahri, hampir bersangka buruk pada suaminya yang dituduh memperkosa, menyelerakkan barang-barang di dalam bilik Fahri, menghempas gambar keluarga Fahri, kata-katanya yang tidak sopan pada suaminya kerana menyuruh mengucapkan ucapan cinta kepada perempuan yang tidak dicintai oleh suaminya dan paling saya tidak berkenan apabila dia keluar rumah tanpa keizinan suaminya walaupun dihalang oleh suaminya!

Bertambah-tambah mengecewakan saya..apabila adanya adegan cium di dalam filem yang digembar-gemburkan sebagai sebuah filem dakwah itu!!!

Aduuuuhhhh…kesal sungguh saya. Apa dah jadi.????
Sebuah novel yang begitu hebat apabila dihidupkan dalam bentuk filem..jadi tak keruan dibuatnya. Nak menangis pun ada.

Sebenarnya ada banyak perkara yang saya tidak berkenan dalam filem itu…tapi biarlah.Malas nak cakap banyak!

Kalau novel saya dibuat seperti itu…hanya tiga perkataan sahaja akan keluar dari mulut saya: “Saya Tak Redha!!”

Namun saya sendiri tidak pasti, apakah pandangan kang Abik sebagai penulis novel Ayat-ayat cinta terhadap filem tersebut dan sejauhmanakah beliau berperanan dalam penghasilan filem itu.

Saya berharap moga-moga Kang ABIK JUGA TIDAK REDHA!

Nasihat saya pada semua: ‘Tidak perlulah menonton filem itu.”

0 Comments:

Post a Comment