08 February, 2008

“Kak…akak ni dah tua rupanya,eh?”,kata Syuhada’ sewaktu saya bertandang ke biliknya pada Jumaat yang lalu. Saya tersenyum kelat.

“Memang pun…lagi 4 tahun nak masuk angka 30! Nampak je..macam budak-budak”

Syuhada’ tersenyum.

“Apa rahsia? Rahsianya ialah kalau nak nampak muda berperangailah macam budak-budak..hehhe” Suka betul Syuhada’ dengan soalan dan jawapannya sendiri. Amboi…sedap betul dia kata saya berperangai macam budak-budak. Saya ni patut dah jadi mak budak,tau! heheh.

Apabila berfikir tentang umur, saya sebenarnya kadang-kadang tidak perasaan umur saya yang sebenar. Kadangkala juga saya tidak terfikir langsung tentang diri saya yang sudah dewasa. Senang kata, tidak perasaan yang saya ini lebih tua daripada kawan-kawan yang ada di sekeliling saya. Walaupun ramai orang memanggil saya kak Sakinah, tetapi tetap rasa macam saya sama seperti mereka. Lalu saya cuba membayangkan bagaimanakah saya nanti jika umur saya menjejaki angka 30 dan seterusnya (jika dipanjangkan umur oleh Allah s.w.t). Adakah saya akan tetap sama seperti hari ini?.

Berikutan pertemuan saya dengan seorang yang senang untuk saya gelarnya sebagai ‘pak tua’ (heheh..sebenarnya saya tidak tahu namanya pun) menyebabkan saya memikirkan tentang diri saya pada masa depan. Pertemuan ini bukanlah pertemuan berbual dan beramah mesra. Pertemuan ini berlaku apabila pak tua itu duduk di meja berhadapan dengan meja saya di library semalam. Saya agak terkejut juga melihat pak tua itu. Ini kerana melihat kepada penampilannya saya sudah boleh mengagak umurnya tentu sahaja dalam lingkungan usia 70an iaitu hampir seusia dengan bapa mertua saya.
Ketika saya menaip di laptop saya, sambil itu saya sempat menjeling-jeling beliau yang memang betul-betul duduk membelakangkan saya. Beliau sedang sibuk untuk meng’on’kan laptopnya. Dalam hati saya kata “mmm…atuk nie…advance jugak seh…ada laptop..hehe”. Buat beberapa ketika saya meneruskan kerja-kerja menaip dan mengkaji hadith. Tanpa saya sedari mata saya kembali menjeling laptopnya. Ketika mata saya terpandang betul-betul di skrin laptopnya, dahi saya berkerut lalu mata saya terbuka besar dan jari-jemari saya berhenti menaip. Terus saya berkata di dalam hati ”Eh! Biar real atuk nie…adui..takut nyer aku!! type tesis dalam bahasa Arab seh!”

Tiba-tiba sahaja menyelinap perasaan kagum di dalam diri saya terhadapanya walaupun saya sebenarnya tidak pernah mengenali pak tua ini. Soalan pertama yang muncul di dalam hati saya: “Dia tak de isteri, anak dan cucu ke? Datang sini jauh-jauh buat phd?” Sebenarnya melalui cara beliau berpakaian dan dari riak wajahnya saya memang pasti dia adalah warganegara Indonesia. Mmm…dalam meniti usia senja dia masih lagi duduk di negara orang untuk menaip tesis?

Ketika saya sedang di baluti kekaguman itu datang seorang yang berbangsa Arab menegur beliau dan bersalaman dengannya. Lalu mereka berbual-bual di dalam bahsaa Arab dengan penuh mesra. Mahu tidak mahu telinga saya tetap terpasang untuk mendengar perbualan mereka, maklum sahajalah jarak meja kami terlalu dekat. Kalau letak penghadang pun confirm boleh dengar, hehhe. Perbualan mereka adalah perbualan biasa. Bercakap tentang kehebatan pensyarah dan berbincang tentang tesis yang perlu disiapkan. Agak lama juga mereka berbual-bual akhirnya pak arab pun meminta diri. Dalam pada pak tua mengalihkan pandangannya ke laptop untuk menyambung taipan tesisnya, datang pula seorang anak muda Indonesia menegur. Wah! Lagi mesra dari pak Arab tadi, maklumlah satu negara dan memegang bendera yang sama. Mereka berbual di dalam bahasa Arab, kemudian bertukar bahasa Indonesia. Masih membincangkan topic yang sama iaitu tentang tesis.

Daripada perbualan mereka saya dapati bahawa pak tua yang layak juga saya panggil atuk itu, bukan orang sebarangan. Tentu sahaja dia dihormati anak-anak muda Indonesia yang belajar di UKM. Dari cara perbualan mereka, saya dapat lihat dan rasakan betapa anak muda Indonesia itu begitu merendah diri berbual dengan pak tua. Suaranya rendah, sopan-santun dan begitu berhati-hati. Perbualan mereka bagaikan perbualan seorang bapa dengan anak. Pak tua mendengar dengan penuh perhatian dan kadangkala mengangguk-angguk pada penerangan anak muda mengenai tesis yang akan dihasilkan olehnya. mmm…”budak muda ni pun bukan calang-calang orang ni, dari perbualan yang saya dengar walaupun dia setakat belajar di Indonesia tetapi boleh bertutur bahasa Arab dengan fasih. Lepas tu..dia nak kaji novel Arab lak tu,adui…mesti Balaghah (sastera Arab) terror ni. Satu percubaan yang cukup berani!”, detik saya di dalam hati. “Eh,tapi budak-budak Indonesia rata-ratanya memang berani.Tak hairanlah!”, kata saya lagi dalam hati.

Selesai perbualan mereka, anak muda meminta diri untuk meneruskan usaha mencari novel-novel Arab. Pak tua menatap kembali laptopnya. Dia membaca ayat demi ayat seperti orang berbisik-bisik dengan penuh fokus. Kemudian kedengaran azan asar berkumandang. Tiba-tiba dia menoleh ke arah saya. (Takut jugak saya …siapalah tahu dia nak marah saya sebab asyik sibuk perhatikan dia dari tadi..hehe) Saya hanya tersenyum biasa kepadanya. Dia membalas senyuman saya kembali lalu bangun dan mengemas barang-barang di atas mejanya. Saya tahu dia ingin pulang. Barangkali dia ketandusan idea untuk menaip tesisnya dan kebetulan sudah masuk waktu asar, mungkin juga dia sudah keletihan.

Sedang mata saya menghantar pak tua keluar dari library, terlintas di pemikiran saya persoalan demi persoalan yang saya ajukan kepada diri saya sendiri. Adakah jika saya sudah berusia setua itu saya masih tetap mahu memerah otak untuk menghasilkan tesis seperti pak tua itu? (dan waktu itu, bila orang nampak saya mereka gelarkan saya saya nenek tua, tak? macam mana saya gelarkan pak tua tu..heh) Saya yakin pak tua itu bukan membuat tesis untuk peringkat sarjanamuda atau peringkat sarjana tetapi tentu sahaja penghasilan tesisnya untuk peringkat Doktor Falsafah. Usia senja yang seharusnya dihabiskan bersama keluarga dan untuk bersantai digunakan untuk menelaah kitab dan duduk bersengkang mata di hadapan laptop. Mampukah saya menjadi seperti pak tua yang mana dapat saya rasakan dirinya mempunyai semangat juang yang begitu tinggi untuk menimba ilmu Islam walaupun pada usia yang sedang berbaki (senang kata, umpama rumah kata pergi kubur kata mari)? Bagaimana pula ketika saya sudah berusia seperti pak tua, adakah orang di sekeliling saya tetap merasakan saya seperti anak muda yang sekali pandang seperti tidak ada apa-apa pengalaman dan keistimewaan? Jika saya tidak menjadi seperti pak tua, saya menjadi apa pula pada usia seperti itu?

mmm…akhirnya saya sendiri berkerut dahi memikirkan jawapan pada persoalan yang saya cipta sendiri. Hidup ini sememangnya payah. Tetapi pak tua Indonesia itu telah memperlihatkan kepada saya bahawa kepayahan hidup boleh menjadi senang jika kita yakin dengan bantuan Allah s.w.t. Belajar tidak pernah mengenal usia selagi kita melakukannya kerana Allah.

Semangat saya yang tidak pernah padam ini semakin bersemangat untuk meneruskan perjuangan. Jika pak tua itu mampu bersengkang mata untuk tesisnya mengapa saya yang masih muda ini perlu memberi banyak alasan untuk duduk menyelesaikan kajian saya? Sungguh..pak tua itu telah menambahkan inspirasi untuk saya terus maju kehadapan. Terima kasih pak tua!

Selesai penulisan pada jam 10.05 malam
6 Februari 2008

0 Comments:

Post a Comment