11 February, 2008

Pesta buku di UKM kembali lagi.

Namanya sahaja gah “PESTA BUKU”, tetapi tidak lah pesta mana pun, tetap macam biasa, lebih kurang 5-6 gerai buku sahaja. Apa yang membuat saya rasa terkilan sangat ialah tidak ada kitab-kitab bahasa arab yang dijual. Kalau ada pun, kitab-kitab biasa yang sudah saya miliki.

Bila saya membeli buku, memang saya tidak fikirkan perkara lain. Bila saya fikir buku itu best dan hebat, maka saya akan beli dan beli! Apabila pulang ke bilik dan membelek buku-buku tersebut, mmm…memang semuanya saya suka dan amat berharga untuk saya. Tetapi, bila fikir-fikir balik ”Aih..bila nak baca dan habis baca ni?” heheh. Sebenarnya masih ada juga buku-buku di rak bilik ini yang belum selesai dibaca oleh saya, ini tidak termasuk buku-buku yang terdapat di rak rumah saya di Hougang dan Bedok yang banyak saya tangguhkan pembacaannya.

10 buah buku (kemungkinan akan bertambah lagi bilangannya) yang baru sahaja berada di genggaman saya ini juga perlu saya tangguhkan pembacaannya lantaran perlu memberi ruang kepada penulisan tesis saya. Selagi tesis saya tidak sampai ke nokhtah yang terakhir nampaknya saya masih belum bebas untuk menumpukan pada perkara lain. Lebih-lebih lagi, bila saya mendapat tahu bahawa subjek ‘kajian hadith dhaif dan maudhu’ akan diberikan assignment nya oleh ust Asmadi pada hari khamis ini. Itu belum ditambah dengan assignment subjek ‘hadith 2’ yang entah bila akan diberikan tugasannya oleh Ust Akil. Nampak gayanya, kerja-kerja kajian saya perlu disiapkan pada masa yang terdekat ini agar ianya tidak diganggu dengan tugasan-tugasan lain.



Tetapi setiap kali memandang 10 buah buku yang terletak di atas rak-rak buku, saya merasa terpanggil untuk memegang dan membaca bait ayatnya. Tidak sabar rasanya untuk saya membacanya. Lalu saya memutuskan untuk memperuntukkan setiap hari sejam untuk membaca salah satu di antara buku-buku tersebut (selalunya sejam itu adalah waktu saya hendak melelapkan mata tapi rasanya tentu tidak sampai sejam saya baca..mesti tertidur,kan?..hehe) dan seperti biasa saya akan mengambil buku-buku yang ringan dahalu untuk saya tatap. Maka saya akan memulakan pembacaan saya dengan sebuah novel yang bertajuk ‘Ketika Cinta bertasbih 2 oleh Habiburrahman El-Shirazy’ (sebuah novel yang saya cari sejak tahun lepas ..akhirnya pencarian saya berakhir jua, Alhamdulillah).

Disini saya senaraikan buku-buku yang telah saya beli di pesta buku pada hari ini dan buku-buku yang dibeli semasa saya berkunjung ke Shah Alam pada cuti Tahun Baru Cina kelmarin:

1- Kutemu Dikau Dalam Setiap Tahajjudku oleh Desi Puspitasari
2- Teknik Belajar Berkesana & Efektif Oleh Hasan Mohd Ali
3- Turki Negara Dua Wajah - Pengkhianatan Atartuk Terhadap Dunia Islam Oleh Abdullah Azzam
4- Menempatkan Lagu Dan Muzik Dalam Timbangan Quran & Sunnah – Jawapan atas koreksi Syaikh Nasiruddin al-Albani terhadap Buku Halal Dan Haram dalam Islam Oleh Yusuf al-Qardhawi
5- Tenggelamnya Kapal Van Der Wicjk Oleh Hamka
6- Pengeboman Berani Mati Bukan Jihad Tetapi Maksiat oleh Rasul Dahri
7- Ketika Cinta Bertasbih 2 oleh Habiburrahman El-Shirazy
8- Fahaman Wahabi Menular: Satu Analisis Terhadap Dakwaan Yang ditimbulkan Oleh Akhbar Utusan Malaysia Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
9- Ahmadinejad Singa Baru Dalam Islam Oleh Muhsin Labib, Ibrahim Muharam, Musa Kazhim & Alfian Hamzah
10- Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah yang perlu diperbetulkan semula Oleh Ibrahim Ali Sya’wat.

Moga saya berjaya menghabiskan pembacaan saya untuk kesepuluh buah buku ini pada semester akhir ini. Kalau tidak pun, sambung ke semester depan agaknya. Semester depan? Eh..mana ada semester depan lagi lah, dah final year. Lupa ke? Heheh…

Tetapi mungkin ada semester depan lagi untuk saya di UKM dan mungkin juga tidak. Selepas tamat pengajian di UKM banyak teka-teki yang bermain di fikiran saya. Walaupun niat saya untuk menyambung pengajian di peringkat Sarjana (Master) sememangnya sudah diketahui ramai tetapi saya mempunyai perancangan lain yang mungkin membuatkan saya perlu menunda pengajian saya selama satu semester jika saya ditakdirkan layak untuk meneruskan pengajian sarjana. Kini saya sedang berdoa agar perancangan saya yang kedua itu dipermudahkan Allah dan sekiranya Allah mentakdirkan ia benar-benar menjadi kenyataan, saya amat memerlukan kekuatan dan memohonnya dari Allah s.w.t untuk menempuhinya sendirian. Sekilas saya teringatkan perbualan antara saya dan suami saya tempo hari:

“Ajid tak risau ke..nak biarkan inah sorang-sorang kat sana?” soal saya penuh kehairanan.

“Tak perlu risau, serahkan semuanya kepada Allah. Allah ada. Ini semua untuk dakwah. Kalau ditakdirkan inah mati pun, mati dalam keadaan dapat pahala. Ajid tak kisah”

Saya menelan air liur saya. Lidah saya kelu…saya cuma mampu berdoa di dalam hati “Rabbi Yassir Walaa Tuassir”

0 Comments:

Post a Comment