25 January, 2008

Sepatutnya saya sudah dibuai mimpi pada waktu ini, tetapi keinginan saya untuk mencoretkan apa yang terbuku di jiwa saya lebih kuat dari keinginan saya untuk berada di atas katil. Apa yang saya lihat dan saksikan sebentar tadi terlalu mendesak saya untuk duduk di depan komputer ini walau saya sepatutnya perlu berehat untuk persediaan kelas memandu pada esok pagi.

Sebenarnya saya baru sahaja pulang dari Mesyuarat Agong Tahunan Jannah ke-5 (Kelab Jabatan al-Quran dan al-Sunnah). Di sana saya menyaksikan siswa dan siswi yang hebat-hebat dalam hal kepimpinan. Mereka berani dalam berhujjah dan mereka lantang menyuarakan persoalan, cadangan dan pandangan sehinggakan apa sahaja yang terkandung di dalam minit mesyuarat dipersoalkan walaupun kemusykilan mengenai kewujudan angka lima sen pada laporan kewangan Kelab. Kagumnya saya! Mereka terlalu peka dan mereka terlalu inginkan ketelitian di dalam soal kepimpinan.



Namun begitu hati saya tiba-tiba menjadi tawar. Apa yang saya lihat sukar untuk saya percaya sebenarnya. Ini kerana suasana bertukar pendapat dan mementingkan ketelitian itu tidak wujud di dalam sesi pembelajaran yang berlangsung baik di dalam dewan kuliah mahupun perbincangan tutorial.Wajah-wajah berani menyuarakan pendapat dan pandangan kadangkalanya adalah manusia berat mulut di dalam sesi perbincangan ilmiah, lebih-lebih lagi apabila diterjah oleh pensyarah dengan persoalan demi persoalan. Saya menjadi pelik. Adakah dunia kepimpinan dan pembelajaran merupakan dua situasi yang berbeza sedangkan keduanya menuntut perbincangan dan penukaran fikrah di antara satu sama lain?



Yang Mana Lebih Penting?

Bila saya amati perbincangan ilmiah kelihatan lebih hambar dan lebih tidak bermaya jika hendak dibandingkan dengan perbincangan di dalam mesyuarat persatuan. Di dalam kuliah dan tutorial, siswa dan siswi lebih banyak mendengar dan berdiam diri. Apabila ditanya pendapat, lambat sekali untuk memberikan respon dan apabila didesak baru ada yang bersuara tetapi itupun masih di dalam keadaan yang tidak berkeyakinan. Akibatnya perbincangan di dalam bilik tutorial dan dewan kuliah seringkali membuatkan jiwa-jiwa yang menghadirinya seolah-olah tidur tetapi matanya celik dan pada kebanyakan waktu kepala mereka mengangguk tanda faham tetapi sebenarnya anggukan itu tidak memberikan apa-apa erti kefahaman.

Situasi ini menyebabkan saya menyoal diri sendiri, perbincangan mana yang lebih penting, persatuan atau pembelajaran? Saya bukan anti pada persatuan. Ini kerana pada satu ketika dahulu saya merupakan ketua pengawas di Madrasah Alsagoff al-Arabiah Singapura dan seterusnya menjadi insan yang bertanggungjawab dalam menubuhkan Persatuan Muraqibah Umum (PMU) yang kini bertukar nama kepada Prisma (saya tidak berapa pasti dengan ejaannya). Seterusnya ketika menuntut di Maahad Tahfiz Melaka saya merupakan naib ketua unit pendidikan Majlis Perwakilan Pelajar dan juga bertanggungjawab mengendalikan program kelas asas Tahfiz untuk kanak-kanak. Maknanya saya bukan manusia asing dalam dunia persatuan. Begitu juga saya bukan anti pada aktiviti luar kuliah dan tutorial. Buktinya, semasa saya berjuang menuntut ilmu selama 10 tahun di Madrasah Alsagoff saya banyak terlibat dengan aktiviti atas pentas dan saya juga tersenarai sebagai salah seorang pembahas madrasah pada pertandingan bahas antara sekolah-sekolah menengah di Singapura. Semasa di Maahad pula saya banyak terlibat dengan ta’lim, tazkirah, usrah dan juga pernah dihantar oleh Maahad untuk memberikan ceramah di sekolah rendah dan menengah di Melaka. Saya nyatakan semua ini bukan untuk mendabik dada menunjukkan kehebatan saya tetapi saya ingin pembaca mengetahui bahawa saya bukan pelajar anti berpesatuan dan anti pada dunia aktif. Sungguh pada satu masa (tidak silap saya ketika saya di tahun 2) saya pernah berkecil hati dengan seseorang apabila dia mengatakan bahawa dia pernah memandang rendah terhadap saya kerana hanya cemerlang di dalam akademik tetapi tidak pada yang lain. Mmmm..usah memandang rendah pada saya dengan sebarangan dan usah mudah memandang rendah pada orang lain. Hebat sangat kah diri kita? Sedangkan apa sahaja yang kita punyai hanyalah milik Allah semata, kita tidak mempunyai apa-apa. Kita kosong sebenarnya!

Berbalik pada persoalan: Mana yang penting? Jika bertanya pada saya tentu sahaja pelajaran menjadi pilihan hati saya. Ramai yang masuk universiti tetapi masih tidak faham tentang ilmu yang dipelajari setakat belajar untuk menduduki peperiksaan, mendapat keputusan, kemudian menggenggam segulung ijazah. Itulah satu bentuk pemikiran tentang belajar yang sudah menjadi penyakit dalam diri mahasiwa/wi. Saya tidak bimbang jika penyakit ini menular di kalangan pelajar fakulti bukan Islam. Tetapi yang membimbangkan saya apabila mahasiswa/wi Fakulti Pengajian Islam ramai yang mempunyai penyakit ini. Ramai yang kurang berkemahiran dalam bahasa Arab dan ilmu nahu walaupun yang asas, tidak kurang juga yang masih lemah dalam pembacaan al-Quran begitu juga dalam memahami teks Arab. Satu keadaan yang diketahui oleh diri mereka sendiri tetapi hanya dipandang sebelah mata. Sebabnya masa lapang yang ada tidak diperuntukan untuk membaiki kelemahan tetapi lebih kepada aktiviti persatuan dan yang lain-lainnya. Malah kadangkala kepentingan pada persatuan lebih aula dari duduk menelaah kitab. Ramai antara kita yang sanggup bersengkang mata untuk persatuan dan perkara-perkara lain tetapi tidak mampu duduk hingga subuh hari untuk pelajaran. Kita mudah mengalah apabila duduk di dalam ba-bab pembelajaran tetapi tidak mudah mengalah dalam bab-bab yang lain. Di mana silapnya? Jelas, terlalu banyak yang perlu kita muhasabahkan dalam diri kita untuk direnungi lalu mentajdid niat untuk apa kita berada di laluan ilmu ini.

Keadaan Tidak mengizinkan

Saya merupakan pelajar aktif suatu ketika dahulu. Kadangkala terasa janggal apabila tiba-tiba saya perlu mengekang keaktifan saya. Kadangkala saya teringin untuk menjadi seperti rakan-rakan saya yang aktif dengan persatuan dan aktiviti universiti. Mereka ada jawatan, pengalaman dan populariti. Saya juga berkenan untuk hidup seperti mereka, belajar dan aktif. Tapi saya….

Banyak sebab mengapa saya tidak mampu untuk menjadi seperti mereka antaranya adalah di atas sebab kesihatan saya yang amat tidak mengizinkan. Kadangkala sukar untuk saya memahamkan orang lain tentang ketidakmampuan saya, walaupun orang lain sering meyakinkan kepada saya tentang kebolehan dan kelebihan yang saya perolehi untuk melaksanakan sesuatu perkara. Tetapi, saya lebih mengenali diri saya bagaimana dan saya lebih mengetahui implikasinya ke atas saya di belakang hari. Orang lain tidak akan merasainya…saya yang merasa.

Saya Tidak Mengejar Anugerah

Seorang pensyarah pernah bertanya kepada saya:

“Kenapa anti tak aktif,ye? Akademik dah bagus.kalau aktif tentu boleh dapat anugerah Diraja”

Saya hanya tersenyum. Saya tidak mahu anugerah apatah lagi melakukan sesuatu untuk mengejar anugerah. Biar saya melaksanakan sesuatu kebaikan yang mana saya tidak mengetahui apakah imbalan yang akan saya perolehi di kemudian hari. Maka dengan tidak mengetahui itu saya akan lebih puas, lebih rasa dihargai apabila dibalas, tidak merasa hampa apabila diperlekehkan dan yang lebih aula hati dan niat saya lebih terjaga.

“Prinsip hidup saya…saya tidak mahu mengharapkan apa-apa balasan di atas setiap perkara yang saya lakukan. Atas sebab itu saya tidak pernah bertanya ada bayaran ke…bayar berapa ke…saya tidak kisah semua itu. Bagi saya, bila saya lakukan sesuatu perkara itu, biar ianya bukan sahaja memberi kebaikan kepada diri saya sendiri tetapi juga untuk kebaikan orang lain”.

Ya itulah prinsip saya dan kata-kata itulah juga yang saya ucapkan kepada Ustaz Irwan Shah di hari terakhir di Masjid Darul Ghufran Singapura tempat saya menjalani Latihan Amali dan Industri UKM sesi 2006/2007.


Belajar dan Aktif


Saya tidak menafikan bahawa ada juga mahasiswa/wi yang mampu berjaya dalam pembelajaran walaupun mereka bergiat aktif di dalam pelbagai aktiviti dan persatuan. Itu merupakan satu bonus yang perlu dihargai bagi mahasiswa/wi yang dikurniakan oleh Allah s.w.t dengan nikmat tersebut. Namun begitu saya perlu tegaskan bahawa keadaan itu tidak boleh berlaku ke atas diri saya. Pada waktu ini, saya berbeza dengan orang lain. Saya ingin lebih mengutamakan pembelajaran saya. Saya tidak mahu membazir masa saya dengan perkara-perkara yang berbaur politik, kalah menang dan sebagainya. Lagi pula saya datang ke sini dengan tujuan utama saya iaitu untuk ilmu. Tujuan utama itu dibayar dengan wang, masa dan tenaga saya. Semua itu saya korbankan untuk belajar bukan untuk yang lain. Saya diamanahkan untuk belajar dalam bidang yang saya minati hingga mahir, maka bukankah menjadi satu kesalahan yang amat mengecewakan jika saya belajar bertahun-tahun tetapi tidak mahir malah saya telah menghabiskan masa saya dengan perkara lain?

Namun begitu, tidaklah bermakna saya tidak mempunyai keseimbangan di dalam kehidupan saya. Maknanya sepanjang kehidupan saya di UKM tidaklah saya hanya belajar tanpa memikirkan hal lain dan tidak tahu bagaimana untuk berinteraksi dengan orang lain. Saya mempunyai cara saya yang tersendiri untuk aktif.

Bagi saya, aktif tidak bermakna saya perlu menyertai mana-mana persatuan dan pertandingan di Universiti. Aktif bagi saya ialah saya aktif dalam membantu rakan-rakan saya menyelesaikan permasalahan mereka sama ada dalam pembelajaran mereka ataupun apa sahaja yang mampu untuk dibantu, aktif di dalam mengemukakan persoalan-persoalan dakwah kepada mereka, aktif di dalam membantu mereka untuk tetap berjalan teguh di dalam syariat Islam, aktif di dalam nasihat-menasihati di antara satu sama lain untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik dari masa ke semasa dan yang paling penting aktif sewaktu perbicangan ilmiah di dewan kuliah dan bilik tutorial. Keaktifan saya ini dilihat dengan 3 senjata utama yang saya miliki iaitu persaudaraan (ukhwah), komunikasi dan penulisan. Mungkin kerana keaktifan yang saya sebutkan ini, tidak hairan mengapa saya agak dikenali walaupun tidak bergiat aktif di dalam mana-mana persatuan, aktiviti fakulti ataupun universiti.

Muhasabah Diri

“Ya Allah aku tidak mahu berada di sini untuk menerima pujian, sanjungan, penghargaan dan anugerah semata-mata, apatah lagi memegang tampuk kepimpinan kerana aku mengerti bahawa ia bukan calang-calang tanggungjawab yang perlu dilaksanakan dengan penuh hikmah dan amanah, yang aku mahu adalah ilmu yang menghasilkan kebijaksanaan, hikmah dan kepakaran dalam membantu agama Mu. Lantas masaku adalah untuk ilmu. Moga dengan ilmu itu aku menjadi manusia yang lebih terpimpin dalam melaksanakan usaha dakwah untuk memimpin orang lain.”

Kepimpinan itu bukan hanya terserlah pada persatuan dan organisasi malah kepimpinan itu lebih terserlah apabila jiwa dan fikrah kita terpimpin dengan ilmu dan akhlak diri yang berasaskan al-Quran dan al-Sunnah. Pemimpinkah kita, andai apa yang penting (belajar dengan tekun dan fokus) menjadi seolah perkara sampingan? Jangan buat-buat lupa, belajar juga adalah satu amanah yang akan dipertanggungjawabkan di akhirat sana. Wallahua’lam.

Selesai penulisan pada Jam 2.30 pagi
25 Januari 2008

0 Comments:

Post a Comment