30 January, 2008

Entah mengapa malam ini waktu seakan bergerak terlalu lambat bagi saya. Padahal saya tidak menantikan apa-apa pada malam ini. Saya sedang duduk bersantai menghadap laptop dan melihat-lihat gambar-gambar yang ada di dalam laptop saya. Melihat gambar-gambar tersebut membuatkan saya tersenyum-senyum. Benarlah, sekeping gambar itu mampu mengungkap pelbagai rasa yang sukar untuk diungkap dengan kata-kata. Mata saya memandang jam bujur berwarna biru di atas meja belajar saya - 8.20 malam. Mmm…masih awal lagi rupanya. Kenapa dengan saya ini atau saya tak sabar nak tunggu esok? Entahlah…tapi saya memang macam ni, kalau duduk saja-saja rasa masa macam lambat je…kalau sedang sibuk dengan tugasan kadang-kadang nak bangun pergi tandas pun rasanya macam buang masa...hehheh melampau, kan saya ni?

Contohnya macam siang tadi, saya mengurung diri saya di dalam library dari jam 9.00 pagi hingga ke jam 4.30 petang. Pecah rekod saya hari ini! Sepanjang di UKM inilah pertama kali saya duduk library dengan masa yang paling lama. Saya duduk di atas kerusi library tak bergerak-gerak sibuk menilik dari satu kitab ke satu kitab. Di atas meja penuh dengan kitab-kitab rujukan hadith yang saya kumpul dari rak-rak buku sebelum saya duduk menelaah satu persatu. Setiap kali kawan-kawan saya lalu di meja saya, mesti ada yang menegur: “Banyak nya buku!!! Tingginya buku!!!!” Saya tidak mampu berkata apa melainkan memberi respon dengan senyuman saya kepada mereka.
Kawan-kawan saya yang tiba awal bersama-sama saya di library akhirnya seorang demi seorang berundur diri meninggalkan saya. Tinggallah saya sendirian meneruskan kerja-kerja saya. Saya menahan lapar dan dahaga macam orang berpuasa, sambil mengatakan pada diri saya “Sabar,sakinah. Sikit lagi.sikit lagi. Sabar.Fokus!”

Sebenarnya saya macam dah nak tumbang di meja library, kalau tidak kerana kesabaran dan semangat saya yang masih kukuh dalam diri, memang saya tumbang juga tadi! Tapi akhirnya, berkat kesabaran itu saya berjaya juga mentakhrij kesemua hadith-hadith saya petang tadi. Alhamdulillah. Saya sudah mampu menarik nafas lega!. Kini tugas saya menjadi mudah sedikit, saya sudah boleh fokus untuk membuat perbandingan hadith dan mencari hukum untuk hadith-hadith yang tidak terkandung di dalam sahih al-Bukhari dan Muslim. Mengapa saya cuma perlu mencari hukum untuk hadith-hadith yang tidak terkandung di dalam sahih al-Bukhari dan Muslim? Sebabnya mudah sahaja, kalau yang sudah tersenarai di dalam sahih al-Bukhari dan Muslim, hukumnya sudah disepakati ulama’ hadith sebagai sahih.

Kerja keras saya dalam mengkaji hadith ini akan berterusan hingga cuti pertengahan semester. Cuti semester ini saya tidak pulang ke Singapura lantaran saya berazam untuk menyelesaikan kajian saya. Apabila semuanya sudah selesai kerja-kerja untuk meng’edit’ semula kajian saya akan menjadi mudah, saya tinggal tambah apa yang kurang, membetulkan apa yang tersalah dan membaiki apa yang disarankan oleh penyelia saya.

Bercakap tentang kerja kajian ilmiah saya ini, kadang-kadang membuatkan saya terfikir-fikir mengenai persoalan-persoalan yang diajukan oleh kebanyakan rakan-rakan saya. Ramai yang bertanya kepada saya : “Saya dengar Kak Sakinah dah siap latihan ilmiah, ye?” Eh, siapa pula yang kata ni? orang tak tahu ke, saya sebenarnya sedang pening kepala fikir macam mana nak selesaikan kajian saya.

Ada soalan yang paling pelik lagi: “Saya dengar Kak Sakinah menulis dalam bahasa Arab ye?” hehehhe,soalan ini lah yang buat saya macam nak pecah perut tahan ketawa. Aduiii..nak suruh saya menulis dalam bahasa Arab ke? Pengsan lah saya. Kalau betul lah, saya rasa saya tak sempat nak habiskan penulisan tesis saya. Penyelia saya baca penulisan saya terus beliau akan berkata: “awak tak payah grad lah sem ni, tunda sem depan, tak de masa saya nak periksa. Bahasa tinggi sangat” hahaha.

Aduiii… Pelik lah, mana saja budak-budak ni dapat cerita. Saya ingat khabar angin tentang penulisan saya itu hanya berlegar di kalangan student perempuan sahaja. Rupa-rupanya student lelaki pun dapat berita yang sama. Semasa Mesyuarat Agong Jannah kelmarin, Ezwan yang menemankan saya mengeluarkan duit di Atm BCB, bertanyakan dengan 2 soalan yang serupa. Saya pun tergelak mendengarnya. Saya bertanya kembali kepadanya “Mana awak dengar cerita ni?”

“Ada lah..dari sumber-sumber yang boleh dipercayai”

Saya hanya tersenyum. Dia tidak berpuas hati. Diajukan kepada saya persoalan yang sama tetapi dengan gaya bahasa yang berbeza.

“Betul ke? akak dah selesai tulis tesis?dalam bahasa Arab ye,kak?”

Saya tersenyum lagi lalu saya menjawab:
“Tak lah.baru sampai bab 4. Lagi baki satu bab je. Tulis dalam bahasa Melayu.Rujukan semua dalam bahasa Arab, itu yang betul. Apa yang awak dengar tu,salah”

“Alah..kira bahasa Arab lah tu, rujukan semua bahasa Arab..akak kena terjemah.”

‘Oh..macam tu,ke? Maknanya kalau rujukan saya semuanya dalam bahasa Arab, kira saya menulis dalam bahasa Arab ke? walau saya terpaksa menterjemah ke dalam bahasa melayu untuk menulis?’ detik saya di dalam hati. Alahh..malas lah saya nak layan khabar angin ni. Pelik lah,saya. Ada sahaja cerita yang nak direka tentang saya.hai…

Apapun, kepada adik-adik saya yang kini sedang pening kepala dalam usaha menyiapkann kajian masing-masing, saya mendoakan yang terbaik untuk semua. Perancangan masa yang baik, sabar, disiplin dan doa adalah kunci untuk kita membuka pintu kejayaan. Sekarang bukan masanya untuk kita duduk berehat di atas katil dan berangan-angan seolah-olah duduk di atas awan. Jika selama ini kita tertidur, maka bangunlah dari tidur itu dan aturlah strategi untuk bergerak dengan lebih pantas. Ingat-ingat bahawa masa kita tidak lama untuk berada di penghujung semester. Kita hanya tinggal 2 bulan untuk berusaha. April peperiksaan akan membuka tirainya. Dengan itu, susah-susahkanlah diri kita bermula dari sekarang agar di kemudian hari kita boleh tersenyum dengan senang tanpa menyalahkan diri sendiri di atas setiap kelewatan yang kita cipta sendiri.

Oklah, hingga di sini sahaja.Masa saya untuk melelapkan mata sudah tiba. Esok banyak lagi perkara dan tugas yang menanti saya. Insya Allah, kita jumpa lagi di post yang lain. Salam kasih dari saya di bilik 202 blok 8U Kolej Ungku Omar UKM ;)

10.55 malam
29 Januari 2008

0 Comments:

Post a Comment