28 December, 2007

Pagi tadi, saya menghadiri usrah AhlulquranPTS. Usrah yang agak relax, tidak ada perkara ‘berat’ yang diutarakan dan dibincangkan. Cakap yang saja-saja…sekali pandang macam berbual kosong…tapi tidak ada yang kosong, semuanya satu perkongsian pengalaman yang amat bernilai. Paling seronok apabila kita semua dapat berjumpa. Alhamdulillah…saya dapat berjumpa shaista yang sudah bertahun saya tidak lihat wajahnya, saya dapat bertemu Nadia yang mana kali terakhir saya melihatnya adalah ketika majlis khatam al-Quran di rumahnya, saya juga dapat bertemu dengan Huda yang semakin bertenaga ucapannya, bertemu dengan 'Adilah yang manis,Rafidah dan Rasyidah dua beradik kembar yang bagi saya amat istimewa, Suhaila, adik Mardhiya, sakinah, kakaknya dan 'Atikah. Malah pagi tadi juga saya sempat singgah ke pejabat masjid Darul Ghufran untuk bertemu dengan kak Rina serta staf yang lain. Segala puji itu hanya layak bagi Allah, saya rasa cuti saya sempurna dengan pertemuan demi pertemuan pagi tadi.

Saya nak ketawa bila teringat kembali saya membaca doa penutup majlis dengan tersangkut-sangkut. “Hai..apahal pulak dengan aku ni?”, bisik saya dalam hati. Saya rasa do’a-doa saya semuanya berterabur..mana satu yang saya nak baca..haha. Tapi sebenarnya memang saya dah lama betul tidak baca doa dalam majlis. Dulu masa di maahad memang sering diminta membacakan doa…tapi bila belajar kat UKM, tidak ada pula orang nak suruh baca doa. Akhirnya, saya jadi kelam-kabut tadi. Cuma satu je yang saya syukuri, saya tidak sedikit pun nak rasa malu dengan pelajar-pelajar saya. Bagi saya, mereka perlu melihat saya sebagai orang yang tidak sempurna dan masih lagi memperbaiki diri saya. Saya suka mereka membantu saya dan menegur saya dikala saya memerlukan bantuan dan teguran. Semua itu juga mengajar saya bahawa saya perlu bersedia dalam mengahadapi pelbagai kemungkinan pada masa-masa akan datang.

Hari ini adalah hari terakhir saya berada di kota Singa.
Semester 2 untuk tahun 3 akan membuka tirainya pada hari Isnin. Maknanya perjuangan saya bermula lagi dan saya cuma tinggal baki 5 bulan lebih untuk menamatkan pengajian saya. Kehidupan saya akan bermula seperti biasa, sibuk dengan kuliah, tutorial, assignments dan keluar masuk library dan Cyber Cafe. Paling PENTING Saya perlu belajar, belajar dan belajar untuk masa yang berbaki ini.Saya bimbang… masih banyak lagi yang belum saya pelajari dan masih banyak lagi yang perlu saya fahami.Insya Allah, saya akan gunakan masa yang ada dengan sebaik-baiknya.

Pada semester baru nanti nampaknya saya tidak berpeluang untuk menjenguk-jenguk bumi Singapura walaupun untuk cuti pertengahan semester. Mmmm..suami saya tidak dapat menjemput saya lantaran terikat dengan reservist nya. Macam ini, lepas exam bulan Mei baru saya dapat pulang. Hai terpaksalah saya bertapa dalam bilik sorang-sorang…hehehe.

Manakala cuti kali ini, biasa-biasa saja. Saya lebih banyak menaip latihan ilmiah (tesis) saya daripada menumpukan pada perkara lain. Kalau tidak pun saya duduk dihadapan komputer melayari internet untuk membaca dan seperti cuti-cuti saya yang lalu juga, saya menghadiri kelas ‘Iadah al-Quran dengan Ustaz Alaina di al-Kuliyyah. Alhamdulillah, banyak juga sasaran saya untuk cuti ini tercapai tapi yang saya tidak dapat laksanakan saya akan tetap usahakan pada masa cuti akan datang. Cuti akan datang?bila tu?dah habis belajar dahhh…

mmm…Akhir sekali saya ingin tinggalkan kota Singa dengan penuh harapan dan doa.
Moga mereka yang sakit disembuhkan. Mereka yang susah di permudahkan. Mereka yang dikhianati dilindungi. Mereka yang jauh dengan Allah mendapat hidayah dan di dekatkan. Mereka yang bahagia dan gembira tidak tidak terjerumus dalam kesombongan dan kemungkaran. Moga ukhwah yang baru diikat tidak putus dan moga ukhwah yang sudah lama terkait akan terus kukuh.

Lalu saya bermadah:

Pelbagai peristiwa..
pelbagai suka dan duka
bermacam kerenah manusia
ku lihat, ku dengar dan ku lalui
Itulah asam garam kehidupan
tidak pernah sunyi dari kepahitan dan kemanisan
tidak ada dayaku Ya Allah…
melainkan dengan bantuan dan pertolongan Mu.
Aku harapkan redhaMu
Dalam senyum dan tawaku
Dalam tangis dan senduku
Dalam amal dan ibadahku
Dalam perjuangan ilmuku
Dalam hidup dan matiku
La Haula Walaa Quwwata Illa Billah

0 Comments:

Post a Comment