27 November, 2007

Saya membalas kembali senyuman dua orang pelajar perempuan yang saya pasti kedua-duanya adalah pelajar UKM. Dari jaket yang mereka kenakan dan dari rupa mereka yang sememangnya familiar bagi saya cukup membuktikan bahawa mereka adalah pelajar UKM. Mata mereka berdua jelas menunjukkan kelainan, apatah lagi mata keduanya mengalih pandang kepada insan di sebelah saya.

Tentu hilang respect orang pada saya, kan? Nampak je..macam budak baik, pakai jubah dan tudung labuh tapi jalan berkepit dengan lelaki kat pasar malam! (Saya nak ketawa sorang-sorang ni!) Adui….susah…susah!Takkan saya tak le ada pakwe..pulak!heheh gurau jer. Manalah saya main pakwe-pakwe ni. Itu bukan saya ok! Kalau orang yang tidak kenal saya dan tidak tahu siapa saya tentu orang salah anggap pada saya. Tentu orang menyampah entah berapa berapa puluh bakul pada saya pun..saya tidak tahu. Kata orang: thiqah semacam..tapi …(macam-macam lah..orang kata)

Nampak Macam Budak-Budak

Walaupun sudah hampir tiga tahun saya belajar di UKM, tapi saya yakin tidak semua orang di Fakulti Pengajian Islam atau siapa-siapa yang kenal saya di UKM, mengetahui bahawa saya sebenarnya adalah isteri orang. Hanya mereka yang belajar satu jabatan dengan saya dan mereka yang rapat dengan saya sahaja yang tahu status saya. Walaupun saya boleh dikategorikan sebagai pelajar FPI yang agak dikenali ramai tapi itu belum lagi menjamin status saya juga diketahui ramai.

Saya masih ingat lagi bagaimana seorang pelajar lelaki yang pada waktu itu kebetulan pulang dari kuliah berjalan sama dengan saya dan dua orang rakan saya yang lain mengajukan soalan ini (sedangkan waktu itu saya sudah berada di tahun 2):
“Betul ke aku dengar hang (kau) ni dah nikah?”
Waktu itu saya nak ketawa. Lebih-lebih saya nak ketawa, bila dia kata
“mcm tak percaya, aku tengok hang ni muda lagi..comel je…”
Dalam masa yang sama kawan saya memarahi beliau.
“Eh! kak sakinah lah….panggil hang..hang pulak!”
Betul lahh..saya tak tahan waktu tu…sakit perut saya tahan ketawa.

Saya kahwin muda. mmm…tapi muda ke? Saya berkahwin ketika berumur 21 tahun. Tidak lah muda sangat kan?Ada orang berkahwin lebih muda dari saya. Pada waktu saya bernikah pun, saya waktu itu bekerja di Pusat Tahfiz Singapura, Masjid Kampung Siglap. Selepas setahun bernikah barulah saya melanjutkan pelajaran ke UKM.

Mungkin dengan perwatakan saya dan mungkin juga kerana wajah saya yang tidak berapa matang membuatkan orang-orang disekeliling saya tidak dapat menduga status saya. Sebab saya ni gila-gila sikit, suka buat kelakar, suka ketawa dan buat orang ketawa. Kalau pasal mengusik orang…jangan cakap lahh. Tapi..kalau saya dah serius, mengeluarkan pendapat, bentang kertas kerja dan mula membebel, baru lah..nampak saya ni sebenarnya bukan budak-budak!

Ramai orang sangka umur saya 19…20..21..ataupun 22. Masa saya menjalani Latihan Amali dan Industri di Masjid Darul Ghufran Singapura, ada seorang pekerja disitu menyangka umur saya 19 tahun. Sampaikan kak Haslinda yang bekerja di kaunter menceritakan, ketika saya mendaftarkan diri pada hari pertama saya untuk Praktikal dan waktu itu saya meminta untuk berjumpa dengan Imam Eksekutif Masjid, Ustaz Jamaluddin, kak Haslinda menghubungi ustaz dah berkata pada ustaz,
“Ustaz, ada budak nak jumpa ustaz”
hehheh…’budak’ dia gelarkan saya. Ustaz pun terkejut waktu itu, budak mana pula yang nak jumpa imam masjid pagi-pagi ni!hehhe.

Selalu juga apabila saya berjalan dengan suami saya, ada sahaja orang menyangka saya adalah adik kepada suami saya. Semasa saya dan suami saya mengunjungi pameran herba di PWTC Kuala Lumpur dan ketika itu kami ingin mendaftar untuk masuk, pegawai di tempat pendaftaran bertanya kepada suami saya: “Ni, adik abang ke?” Muka saya kerut seribu menahan ketawa.

Pada hari yang sama ketika suami saya sedang membuat pertanyaan di booth INSANIAH (di pameran IPT), pelajar di booth tersebut bertanya pada suami saya: “Abang tanya untuk adik bang ni ke?” sambil tangannya menunjuk kearah saya. Adui..lagi sekali saya kena! Terus saya kata dalam hati..”eh..muka aku ni..macam budak- budak sangat ke?”.

Tak cukup dengan itu, ada juga makcik-makcik yang nak mencarikan jodoh untuk saya sedangkan mereka tak tahu yang saya ni dah 3 tahun berumahtangga. Begitu juga ketika saya berjalan pergi membeli-belah dengan mak saya, tentu ada orang kedai kata: “Anak daranya ni, tak beli apa-apa?” ataupun “anaknya baru balik sekolah, ye?”.

Hai..kalau nak cerita tentang orang-orang yang sangka saya ini belum berkahwin, sampai esok pun tak habis... Kadang-kadang susah pulak. Tapi..takkan lah, setiap kali kita jumpa orang kita nak cakap “Saya dah kahwin tau!” Nanti orang kata, saya ni ‘tak sihat’ pula kan?.heheh.

Suami Melengkapkan Hidup Saya

Perkahwinan tidak pernah menghalang saya untuk mencapai kejayaan dalam pembelajaran. Mungkin tuah saya mendapat suami yang sentiasa memberi sokongan penuh pada saya untuk terus belajar dan belajar.

Suami saya banyak mengajar saya untuk menjadi manusia yang lebih hebat…lebih berani dan lebih dalam banyak perkara yang positif (bukan negatif tau!) Atas sebab itu saya rasa perkahwinan saya adalah satu rahmat dalam hidup saya. Rahmat dan nikmat Allah s.w.t yang bukan calang-calangnya! Saya bersyukur…

Sungguhpun begitu, saya tidak pernah mahu menasihatkan rakan-rakan saya bernikah semasa belajar. Kerana saya bimbang rezeki mereka tidak sama seperti saya. Suami saya…mungkin tak kan sama dengan suami orang lain.

Bernikah semasa belajar menuntut pengorbanan yang bukan sedikit. Belum bernikah memang kita rasa semuanya ‘ok’ tapi nanti dah nikah baru tahu ‘ok’ ke..’ko’. Lebih-lebih lagi jika dari segi ekonomi kita masih belum mantap. Banyak masalah yang perlu kita hadapi dan selesaikan. Jika pasangan kita adalah yang memahami dan sedia berkorban, Alhamdulillah. Tapi jika sebaliknya, nampaknya kita terpaksa makan hati berulam jantung sendirian. Atas sebab itu, saya lebih suka jika rakan-rakan saya menumpukan sepenuh perhatian pada pembelajaran mereka. Belajar, kemudian mantapkan ekonomi diri, barulah bernikah. Selesaikan satu per satu dahulu. Insya Allah, kita akan hadapi semua permasalahan dengan lebih bersedia dan matang.

Namun perlu saya tegaskan, tidak bermakna saya lebih suka rakan-rakan saya bernikah selepas habis belajar, saya suka rakan-rakan saya menjalin hubungan cinta ketika belajar. Entahlah, kadang-kadang saya fikir kenapalah kita ni suka sangat cari masalah. Kita suka sangat lupa pada amanah. Adakah kerana keadaan sekeliling yang memperlihatkan kepada kita dunia bercouple itu indah? Dan kita yang hidup dalam budaya itu tidak mahu terlepas dari merasai dunia yang kita sangkakan ia indah? Sedangkan kita belajar bahawa yang indah itu tidak indah bagi agama kita, yang indah itu malah mencacatkan pahala kita dalam menuntut ilmu. Tapi, mungkinkah kerana hati kita ini telah mati…hinggakan kita rasa dunia bercouple itu tidak salah malah menghiburkan dan melenyapkan duka dan lara!Astagfirullah…

Inilah fenomena. Apabila kebanyakan remaja Islam kita kini tidak pernah malu untuk mengatakan: “Saya pun ada pakwe/makwe tau!” agar mereka tidak nampak pelik di mata rakan-rakan mereka. Tapi, bagi saya mereka yang tidak ada kekasih hati itu, tidak pelik, malah mereka sedang berjihad melawan nafsu dan keinginan kerana tidak mahu melanggar perintah Allah s.w.t. Itulah mereka yang menjaga kesucian hati agar tidak terjerumus dalam zina hati.

Kalau saya tak pelah, memang saya ada kekasih pun. Cuma masalahnya, ada orang tak tahu, kekasih saya ni kekasih halal. Hehhe. Bila terserempak dengan saya dimana-mana, amboi…mula lah…nak mengata saya macam-macam..

Saya masih ingat lagi apabila ada seorang akhawat ni, minta maaf dengan saya:
“Kak, saya nak minta maaf. Saya tak tahu akak ni dah nikah. Kami banyak mengumpat akak. Sampai kami kata, nama je pakai tudung labuh, tapi kuar dengan jantan”

mmm….. Maafkan sahajalah..orang dah tak tahu…nak buat macam mana,kan?…

0 Comments:

Post a Comment