30 September, 2007

“Kenapa tak nak instructor lelaki?pelik lah saya? nanti awak nak test JPJ pun dengan orang lelaki?”, kata seorang instructor (pangkat pakcik) kepada saya, saat kecoh di pejabat apabila instructor perempuan yang telah saya booked seminggu lebih awal diberikan kepada pelajar memandu yang lain. Saya disuruh belajar memandu dengan instructor lelaki. Saya bengang!

Saya merenung tajam pakcik itu, dan terus berkata:

“Pakcik, kalau sekiranya test JPJ itu boleh beri saya pilihan sama ada saya nak lelaki atau perempuan, saya akan pilih perempuan. sekarang ini saya boleh memilih.saya ada pilihan.”

“Abih..kalau tak de instructor perempuan, mcm mana?”, kata pakcik itu denghan sinis kepada saya.

“Saya tak belajar!”, jawab saya dengan tegas tapi tetap sopan.

“Okay..it’s up to you!”, katanya sambil menjeling kepada saya.

Yes…it’s up to me!! Sombongkah saya?.Bukan…saya bukan berlagak sombong. Saya cuma ingin pertahankan hak saya dan saya juga dengan tegas ingin memberitahu secara indirect kepada pakcik yang sudah separuh abad umurnya itu bahawa saya menegakkan hUkum Allah. Saya tidak kisah..andai orang disekitar saya mengatakan saya mengada-ngada. Hanya orang yang faham akan berpihak kepada saya.

Saya ada pilihan!

Mana mungkin saya membiarkan diri saya berada di dalam satu kereta dengan seorang lelaki yang bukan mahram, yang mana keadaan tersebut boleh membuatkan saya dan dia bersentuhan tangan (faham-faham sahajalah, bila belajar memandu. Lebih-lebih lagi dengan keadaan saya yang masih belum mahir. Tentu saya lebih memerlukan bantuan instructor untuk memegang stereng, walaupun dia memakai sarung tangan!).

Maka saya memilih jalan selamat iaitu belajar dengan instructor perempuan (itu juga yang suami saya inginkan).

Ya…saya memang tegas! Tetapi bukan kerana saya anti-lelaki ataupun mengada-ngada. Menjauhi fitnah lebih baik dan menjauhi perkara yang maksiat juga adalah wajib. Islam telah meletakkan had diantara lelaki dengan perempuan. Maka saya sebagai orang yang belajar agama tetap mempertahankan syariat Islam.

Di dalam banyak perkara wanita muslimah ada pilihan.Berjumpa doctor misalnya: kita perlu mencari seorang doctor muslimah dahulu. Jika benar-benar pasti tidak ada doctor muslimah. Maka baru pilihan dibuka kepada kita.

Entahlah…saya tak tahu nak kata apa lagi…saya kehilangan kata….

Tiba-tiba saya jadi sebak….duduk disebuah Negara yang rakyatnya beragama Islam…tetapi IsLAM SEKADAR NAMA, ISLAM SEKADAR DI DALAM KAD PENGENALAN.

Maafkan saya andai penulisan ini terlalu emosi. Saya benar-benar sensitive, bila hukum Allah diperlekehkan dan bila prinsip saya yang berasaskan hukum Allah dipandang dengan senyuman sinis!!!

0 Comments:

Post a Comment