09 September, 2007

Masih merenung hari-hari yang kian lama kian menguji keimanan. Mencari sebuah nokhtah diatas setiap kesukaran yang mengelilingi kehidupan. Namun, ia tiada perhentian…terus berlaku dan terus menyinggah tanpa ada sedikit pun ruang untuk membiarkan diri menghembus nafas lega!Pendek kata inilah yang dinamakan NEVERENDING STORY yang sebenarnya….

SIHIR dan GANGGUAN JIN dan SYAITAN adalah satu hakikat yang tidak dapat dinafikan. Ianya berlaku setiap hari sepertimana berlakunya kelahiran dan kematian. Kesayuan dan simpati yang bersarang didalam hati ini semestinya belum dapat membantu mereka-mereka yang menderita disihir dan diganggu. Penyakit ini tak mampu dilihat dengan mata kasar dan sukar untuk di terangkan bagaimanakah ia. HANYA MEREKA YANG SAKIT DAN MEMAHAMI, MENGERTI BETAPA DERITANYA MEREKA YANG TERKENA SIHIR DAN GANGGUAN!!!.

Ini adalah realiti bukan satu omongan kosong yang perlu dipandang dengan sebelah mata. Kadang-kadang penulis menjadi hairan..kenapa dan mengapa semua ini perlu terjadi? Mengapa mereka yang tidak bersalah perlu menjadi mangsa? Sehinggakan penulis menjadi manusia paling sensitif apabila mengenangkan anak-anak Islam yang sedang dan ingin berjuang dalam menegakkan kalamullah adalah antara mereka yang paling hebat mendapat ‘tentangan’ dari makhluk halus ini!!!(walaupun ada yang lagi hebat lagi) Musuh ketat yang tidak dapat dikesan apalagi dilihat dengan mata kasar.

Akhirnya penulis akur..bukankah itu janji iblis kepada Allah s.w.t…janji iblis yang angkuh…untuk menyesatkan anak-anak Adam.(al-Isra’:61-65),(al-Zumar:73-88).
Tapi perlukah kita kalah dengan tentangan mereka? JAWAPANNYA PASTI TIDAK! Memang sukar…sukar..

Keadaan ini juga membuatkan penulis sedar bahawa mengapa ayat-ayat sihir kerap kali penulis baca dan hafal di dalam al-Quran. Benarlah, tidak Allah jadikan sesuatu itu dengan saja-saja dan tidak Allah juga memperingatkan hamba-Nya dengan sesuatu perkara juga dengan saja-saja.

Pada asalnya penulis juga bukanlah orang yang mengerti tentang semua ini, tetapi Alhamdulillah, berbekalkan sedikit ilmu dan pengalaman, akhirnya penulis menjadi diantara mereka yang ‘arif tentang sihir dan gangguan. Bila penulis amati, penulis berpendapat bahawa setiap muslim itu perlu tahu ttg ruqyah, perlu tahu tentang sihir dan gangguan., lebih-lebih lagi apabila orang itu adalah mereka-mereka yang tinggi ilmu agamanya (tentulah mereka ini adalah golongan asatizah, dan bakal asatizah, ataupun mereka-mereka yang sedang mendalami ilmu agama).

Mengapa penulis katakan demikian? Lihatlah disekeliling anda, jika sekiranya berlaku kerasukan (hysteria), apa yang akan orang lakukan?.Mungkin ada yang lari kerana takut. Ada pula yang panik – “nak buat apa.ye?!”, mungkin juga ada yang masih stay utk membantu, tetapi dgn cara yang salah (selalunya menggunakan kaedah khurafat yang diwarisi dari orang lama-lama, seperti meletakkan bawang putih dan sebagainya, ataupun mereka membaca ayat al-quran tetapi tidak kena dgn cara dan method rawatannya), dan bila ditanya pada ustaz atau ustazah, kebanyakannya akan berkata “ooo..maaflah,saya tak pandai sangat dalam hal-hal mcm ni…”.Akhirnya ustaz atau ustazah sendiri terkapai-kapai mencari jalan untuk membantu.

Sayang sekali, seharusnya ustaz dan ustazah inilah yang sepatutnya menunjukkan jalan yang sebetulnya pada mereka-mereka yang di dalam keadaan terdesak ini. Akhirnya, kerana terlalu kebuntuan, mereka akan berjumpa dengan bomoh untuk mendapatkan bantuan.

Maka disinilah penulis melihat peri pentingnya, asatizah dan mereka-mereka yang berilmu agama memainkan peranannya di dalam membantu masyarakat Islam kita daripada terus terjerumus di dalam kesyirikan kerana kejahilan mereka. Seandainya jika kita bukanlah seorang perawat sekalipun, tetapi sekurang-kurangnya kita tahu apa yang perlu dilakukan tatkala tersepit di dalam keadaan sedemikian. Jangan sangka, dunia moden kini semua itu tidak berlaku. Tidak ada yang mengarutnya tentang reality dunia mistik…jangan terkejut seandainya telefon bimbit anda diganggu oleh makhluk mistik…kerana tak bererti jika anda canggih,,,mereka kolot..sebenarnya..mereka juga canggih seperti kita….

0 Comments:

Post a Comment