24 July, 2007

"Inah tak nak maafkan ***/***** yang *****/**** kat inah.Inah nak jumpa dia kat akhirat.Inah nak tahu knp?inah geram!!!!" luah aku suatu hari pada ajid.Byk kali aku luah begitu,byk kali aku niat begitu dalam hati. Berdosakah aku kerana tidak mahu memaafkan?mmm..jawapannya, tidak.

Ajid kata :"Kita kena maafkan segala kesilapan orang.Hidup kita akan tenang.Insya Allah, Allah akan permudahkan segala perjalanan hidup kita.Maafkan..maafkan"

Ye....kita perlu memaafkan, walau sebesar mana pun kesilapan orang pada kita.Memang sukar.Kerana apa yang dilakukan keatas diri ini, bukanlah perkara yang kecil-kecil dan tidak mengundang derita dan air mata. Hakikatnya aku manusia biasa!

Sabtu lepas, Ajid datang ke apartment kami,sedangkan kalau ikutkan perancangan, bukan masanya ajid datang menjenguk aku di UKM. Tapi ada 'sesuatu yang berlaku', dan perlu diselesaikan segera. Alhamdulillah,keadaan di apartment sudah menjadi sperti sediakala. Cuma pesan ku kpd adik2: "Kita kena sama-sama jaga rumah kita.Tak boleh harapkan akak seorang" Sungguh, besar harapan aku,agar setiap butir kata yang keluar dari bibirku pagi sabtu itu,bukan setakat masuk telinga kanan keluar telinga kiri.Aku menaruh harapan yang begitu tinggi agar ia dipraktikkan.Namun, segalanya terpulang pada individu yang mendengar....

Apa yang berlaku 'khas' nya pada diri ini,membuatkan aku terfikir "SAMPAI BILA??" Sampai bila bukan persoalannya..tetapi..bersabar dan bertahan sampai bila-bila adalah yang paling utama!!!!

Aku tidak mahu berdendam...biar Allah yang balas dengan balasan yang setimpal.Aku mohon kekuatan..aku mohon perlindungan.TIADA DENDAM DIANTARA KITA...

0 Comments:

Post a Comment