16 July, 2007

Itulah pengalaman!
Itulah yang Ajid ucapkan kepada ku di dalam kereta saat menghantar aku ke UKM minggu lepas. Bagai mimpi, tanpa disedari dah seminggu aku dan adik-adik yang lain duduk serumah di pangsapuri ukm taman tenaga.

Alhamdulillah,semuanya baik-baik sahaja.Yang paling baik,kami dapat menunaikan solat maghrib berjamaah setiap hari.Kalau kerja-kerja rumah tu,aku beritahu siapa yang sempat,harap dapat ringan2kan tangan.Yang penting MESTI BERSIH DAN KEMAS!(Heheh,aku duduk dgn budak2 ni, macam mak mereka pulak!Asyik membebel je!k,lahhh..dah seminggu ni,tak nak membebel lagi.STOP!)

Ajid kata "ini peluang inah,pengalaman mcm mana duduk satu rumah enam orang.Mcm mana inah nak handle orang-orang dalam rumah.Mcm mana nak hidup dengan orang-orang yang ada pelbagai karakter.Pergi balik naik bas!Rasa susah naik bas.Tengok inah boleh survive tak?this is experience!tak boleh beli tapi dilalui!"

Ohhhh..naik bas kat sini...boleh buat aku mcm nak pitam.sesak..dan LAMBAT!Kadang satu jam baru bas sampai!pertama kali travel sendiri naik rapid KL (sabtu lalu) untuk ke Library, DAHI AKU BERKERUT ,"eh..orang-orang ni,tahu naik bas ke tak ni?"kata aku dalam hati dengan penuh kemarahan. Tunggu bas nak dekat satu jam...kemudian bas penuh,tak cukup yang naik pintu depan,naik juga kat pintu belakang.sampai tak beri peluang aku nak turun dari bas! sampai aku terpaksa cakap kat orang2 yang nak naik tu: "Kasi kita turun dulu,baru awak boleh naik!""

Amboi!!!beraninya!Lahhh...kalau keadaan dah terdesak,semua benda kita berani!!!itu hakikat.Tapi yang penting KITA NAK BELAJAR DARI PENGALAMAN...menjadikan, pengalaman sebagai satu iktibar,agar kita lebih menjadi orang yg bersyukur.(bersyukur menjadi rakyat singapura!!)

Bila aku cerita kat adik2 ni pengalaman aku naik bas awam sendirian pergi PTSL (Perpustakaan Tun Seri Lanang), ada adik yang tersenyum dan berkata :"akak janganlah cerita kat orang s'pore psl bas kat sini..ceritalah yang baik2,ye?" hehheeh....aku kata: "Bercerita tentang pengalaman kita itu penting,sebab itu menunjukkan sejauhmana kita mampu survive dgn keadaan."

Dan aku pasti...banyak lagi perkara yang bakal aku lalui...
Ya rabb, aku mohon dikuatkan hati ini
biar setiap kali aku bergerak
setiap kali itu juga bertambah kekuatan diri

Dan yang palinh pasti..AKU SEDANG RINDU!!!

0 Comments:

Post a Comment