20 May, 2007

Jadual padat!

Bagaimana perlu ku bentuk mawar-mawar berduri ini,
Agar mereka bergerak dengan iman dihati
Agar islam memang benar-benar sebagai identiti
Kadangkala akalku hampir mati!
Jiwaku sesak disakiti
Perlukah aku melangkah pergi?!
Tidak!
Bukankah aku sering menyatakan dakwah
Walau tidak dapat kuterapkan sepenuhnya
Mengapa tidak separuh darinya
Walau tidak separuh darinya
Mengapa tidak hanya membuat mereka ‘terkesan’
Walau kutahu
SEBENARNYA AMAT SUKAR!!!

19 Mei ‏2007

Rabbi yassir walaa tua’ssir Ya karim.

Sebenarnya aku memerlukan ruang untuk bernafas lega. tetapi nampak-nampaknya, ruang yang kudambakan itu sebenarnya belum ku temui. Minggu-minggu yang bakal dilalui adalah minggu-minggu yang tiada waktu senggang. Setiap hari ada sahaja perkara yang perlu aku berikan komitmen.

Setiap hari Praktikal di Masjid Darul Ghufran 9 pagi – 6 petang.
Setiap Isnin selepas maghrib aku perlu mendengarkan hafazan (I’adah) al-Quran ku kepada ustaz Alaina di al-Kulliyyah.

Khamis (24 Mei) ini pula selepas maghrib, aku dijemput untuk menyampaikan usrah utk ahlulquranPTS.

Sabtu dan ahad (26-27 Mei) nanti, menghadiri qiyam di madrasah Alsagoff utk memimpin perbincangan halaqah dan bacaan al-Ma’thurat (kalau jadi, tak jadi baca ma’thurat pun tidak mengapa, sebab tak sunnah pun..heh).

Sibuk untuk siapkan Bicara Hawa untuk Muslimah Darul Ghufran dan Amazing Race Untuk Fityan Darul Ghufran. Kepala ini berserabut.

Datang Bulan Jun lagi pening kepala!

2-3 Jun – Qiyam KPR (Kelas Peningkatan Remaja) Darul Ghufran di Masjid Al-Firdaus.

15-16 Jun – Camp Xplore di Masjid Darul Ghufran.
1
6-20 Jun – Rehlah Keluarga Ghufran di Pulau Pinang.

Subhanallah, pertama kali dalam cuti panjang UKM, aku menjadi kelam kabut dan setiap hari jadual hampir penuh terisi dengan tugasan Darul Ghufran dan program-program lain (bkn program praktikal)

Byk lagi pertemuan-pertemuan (MEETINGS) dan perkara-perkara penting yang belum terlaksana.
- Meeting dengan Mariam.
- Meeting Dengan ahlulquranPTS.
- Kumpul bahan utk penulisan buku.
- Merangka dan menulis laporan praktikal.

Setiap hari aku memandang kalendar…PENUH…semua tarikh2 itu penuh.
Inilah kehidupan…
Inilah dugaan..

0 Comments:

Post a Comment